به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۹۴۸۳۱

ترور نافرجام نماینده منتقد ایران در باکو

ترور نافرجام نماینده منتقد ایران در باکو
گروه بین الملل: سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان  همزمان با افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل اعلام کرد تحقیقاتی را درباره «حمله تروریستی» به فاضل مصطفی، نماینده مجلس ملی این کشور آغاز کرده است.
به گفته دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان، این نماینده که دیدگاه‌هایی علیه حکومت ایران دارد، سه‌شنبه شب در خانه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.این اتفاق یک روز پیش از آن رخ داد که جمهوری آذربایجان به عنوان نخستین کشور مسلمان در اسرائیل سفارتخانه تاسیس کرد.سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان در بیانیه خود گفته است که  مصطفی سه شنبه شب با اسلحه کلاشینکف هدف قرار گفت و به دلیل جراحات در ناحیه کتف و ران در بیمارستان بستری شد.سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان در بیانیه خود اعلام کرد که جان این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در خطر نیست.این نهاد امنیتی گفته تحقیقات جنایی برای شناسایی عامل این جنایت آغاز شده است.
رسانه‌های جمهوری آذربایجان نوشتند مهاجم او را در خودرو هنگام ورود به پارکینگ خانه‌اش هدف قرار دادند.سرویس امنیت کشور در بیانیه خود خاطرنشان کرد که فاضل مصطفی به دلیل دیدگاه‌های انتقادی‌اش در مورد ایران شهرت داشت.این سازمان امنیت جمهوری آذربایجان گفت که عملیاتی را برای شناسایی و جستجو مهاجمان آغاز کرده است.
مجلس ملی آذربایجان، ۱۲۶ کرسی دارد که همواره اکثریت قابل توجه آن در اختیار حزب «آذربایجان نوین» است؛ حزبی که بعد از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی، توسط حیدر علی‌اف، پدر رئیس‌جمهوری فعلی تاسیس شد و از آن زمان قدرت را در این کشور در دست دارد.
روابط این کشور و ایران در ماه های اخیر تیره شده است.در ماه ژانویه، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در تهران پس از آنچه یک «حمله تروریستی» خواند، بست. در این حمله یک مسئول امنیت سفارت کشته شد.
ایران می‌گوید که انگیزه مهاجم از این حمله، مشکلات شخصی بوده، اما جمهوری آذربایجان این توضیح را قبول نکرده است. این کشور همچنین روابط خود را با اسرائیل افزایش داده است و در روز چهارشنبه، بعد از ۳۰ سال روابط دیپلماتیک با این کشور، سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد.
جیحون بایرامف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز برای افتتاح این سفارتخانه به اسرائیل سفر کرد و در بیت‌المقدس با همتای اسرائیلی‌اش الی کوهن دیدار کرد.ایران چندین بار نگرانی خود را از حضور اسرائیل و فعالیت نظامی این کشور در خاک جمهوری آذربایجان اعلام کرده و آن را تهدیدی برای خود دانسته است.
تهران همچنین مدت‌هاست که همسایه شمالی خود را به دامن زدن به احساسات جدایی طلبانه متهم می‌کند.
همزمان جمهوری آذربایجان هم بارها شماری از اتباع خود را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است و می‌گوید که تهران از گروه‌های اسلامگرای شیعه که با حکومت الهام علی‌اف مخالف هستند، حمایت می‌کند.
سرویس‌های امنیتی باکو چندی پیش پس از بازداشت پنج تبعه خود، این اقدامات را «مقابله با فعالیت‌های مخرب اطلاعاتی از جانب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه علیه آذربایجان» توصیف کرد.
ایران همچنین نسبت به جاده حمل و نقل خود با ارمنستان حساسیت نشان داده است و نسبت به اقدامات باکو در این منطقه هشدار می‌دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها