به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۹۴۸۳۲

اولین سفر خارجی پادشاه بریتانیا به آلمان

اولین سفر خارجی پادشاه بریتانیا به آلمان
گروه بین الملل: چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، به همراه ملکه کامیلا، در اولین سفر رسمی خارجی خود پس از آغاز سلطنتش راهی برلین شده و مورد استقبال فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان قرار گرفت.
قرار بود اولین سفر خارجی او در مقام شاه بریتانیا به فرانسه باشد، اما تداوم اعتراضات گسترده به تغییر قانون بازنشستگی در فرانسه باعث لغو سفر سلطنتی به پاریس شد.
رئیس‌جمهور آلمان در استقبال از پادشاه بریتانیا از توجه او به مسائل زیست‌محیطی و تغیییر اقلیم قدردانی کرد و گفت این مهم است که این دیدار رسمی با تمرکز بر «وظیفه انسانی بر پایداری، گذار از مدل انرژی کنونی و حفاظت از محیط زیست» آغاز شده است.
رهبران دو کشور در کاخ بلویو در برلین درخت کاشتند.
هرچند مقام سلطنتی در بریتانیا تشریفاتی است و شاه یا ملکه در سیاست روزمره مداخله نمی‌کند، اما حساسیت شاه چارلز بر مسائل محیط زیستی و تغییر اقلیم یکی از ویژگی‌هایی است که ناظران آن را در تعریف ماهیت دوران سلطنتش مهم ارزیابی می‌کنند.چارلز و کامیلا در آغاز ورود به آلمان در دروازه براندنبورگ برلین با تشریفات نظامی مورد استقبال قرار گرفتند.در اولین شب این سفر سه روزه هم ضیافت شامی به افتخار پادشاه بریتانیا برگزار شده است که مهمانانی سرشناس، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در آن حضور دارند.
اولین سفر رسمی شاه بریتانیا به یک کشور اروپایی گویای اولویت او برای تاکید بر روابط مستحکم با اتحادیه اروپا به رغم برگزیت و خروج کشورش از آن اتحادیه است.
فرانک والتر اشتاین‌مایر سفر شاه چارلز و ملکه کامیلا را آغاز «فصلی جدید» در روابط آلمان و بریتانیا توصیف کرد.زوج سلطنتی هم گفتند که «ادامه تعمیق روابط و دوستی‌ پرسابقه» با آلمان برای آنها مایه خرسندی است.
نکته جالب توجه در حاشیه سفر پادشاه بریتانیا به آلمان برای برخی رسانه‌ها آن است که هم ملکه الیزابت دوم و هم شاهزاده فیلیپ، مادر و پدر شاه چارلز سوم، تبار آلمانی داشتند.شخص شاه چارلز هم به زبان آلمانی مسلط است و در سفرهای پیشین به آلمان، در مقام ولیعهد، به آلمانی سخنرانی کرده است.
او در ضیافت شام هم به آلمانی و انگلیسی سخن گفت و یادآوری کرد که بیش از چهل بار به آلمان سفر کرده است.شاه چارلز ضمن شوخی با سن خود گفت این تعداد سفر «نشانه‌ای از اهمیت روابط ما است، و البته باید شوربختانه بگویم که همچنین نشانه‌ای از این است که من چه مدت طولانی در کنارتان بوده‌ام.»
او از سفرهای پیشینش به آلمان یاد کرد و گفت خاطرات خوبی از خوردن سوسیس و نوشیدن آبجوی آلمانی دارد.
شاه چارلز همچنین در اشاره به موضوعات سیاسی‌تر بر اتحاد بریتانیا و آلمان برای حفاظت از ارزش‌های دموکراتیک، از جمله از طریق پشتیبانی از اوکراین تاکید کرد.
او میزبانی آلمان از یک میلیون پناهنده اوکراینی را ستود.
شاه چارلز همچنین بر سرنوشت مشترک آلمان و بریتانیا و ضرورت محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرد.
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها