کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احداث شهری ۵ میلیارد دلاری در ترکمنستان 

10 فروردين 1402 ساعت 18:19


گروه گوناگون:ترکمنستان می‌گوید قرار است حدود ۵ میلیارد دلار برای ساخت شهری که به افتخار قربانقلی بردی محمد‌اف ساخته و نامگذاری می‌شود، هزینه کند. 
این کشور در آسیای مرکزی که ۱۶ سال است توسط خاندان بردی محمد‌اف اداره می‌شود در شمال شرقی ایران واقع شده و از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی حکومتی دیکتاتوری داشته است. 
قربانقلی بردی محمد‌اف سال گذشته رسما از ریاست جمهوری این کشور کنار رفت و جای خود را به پسرش سردار بردی محمد‌اف داد. 
این «دیکتاتور» ۶۵ ساله که لقب «آرکاداغ» که در زبان ترکمنی به معنای محافظ قهرمان است قرار است شهری به نام خود داشته باشد. شهر جدید قرار است در ۳۰ کیلومتری پایتخت عشق‌آباد ساخته شود و نام این شهر جدید هم آرکاداغ خواهد بود. 
بردی‌ محمد‌اف به مقام‌های کشور دستور داده که ساخت این شهر را به نحوی در کتاب رکوردهای گینس ثبت کنند. دریاگلدی اورازوف، یکی از مقامات مسئول کمیته ایالتی مسئول ساخت و ساز این شهر در خصوص هزینه‌های ساخت این شهر جدید می‌گوید: «مرحله اول ساخت شهر آرکاداغ حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. در فاز دوم هم حدود ۱ و نیم میلیارد دلار برای ساخت این شهر هزینه نیاز خواهد بود.»
 او با اشاره به اینکه رقم نهایی بعدا مشخص خواهد شد اضافه کرد:آنچه واضح است این است که هزینه‌ها بسیار فراتر از رقم ۱.۵ میلیارد دلاری خواهد بود که در فوریه ۲۰۲۲ اعلام شده بود. 
این کشور بیشتر ثروت خود را از ذخایر عظیم گاز به دست می‌اورد. بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ترکمنستان حدود ۴۵ میلیارد دلار است. 
گروه های حقوق بشر ترکمنستان را متهم کرده اند که پول حاصل از سود گاز خود را برای پروژه های مجلل خرج می کند که تنها در اختیار نخبگان وابسته به حکومت است و نفعی از آن به مردم عادی نمی‌رسد. 
ترکمنستان یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان است و اطلاعات کمی در مورد روال تصمیم گیری رژیم سیاسی در این کشور وجود دارد. 
بر اساس گزارش گزارشگران بدون مرز، این کشور از نظر آزادی مطبوعات در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۷ قرار دارد، درست پیش از اریتره و کره شمالی.

 


کد مطلب: 394836

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394836/احداث-شهری-۵-میلیارد-دلاری-ترکمنستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir