به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۳۹۴۸۳۸

نفتکش آمریکایی نفت ایران را جا به جا می‌کند 

نفتکش آمریکایی نفت ایران را جا به جا می‌کند 
گروه بین الملل: مجموعه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مدعی شده که احتمالا یک نفتکش متعلق به یک شرکت بزرگ حمل و نقل تجاری ایالات متحده با نقض تحریم‌های آمریکا، نفت خام ایران را در آسیا منتقل می‌کند. 
این شرکت که نامش یوروناو است در پاسخ گفته اقدامات لازم را برای بررسی این امر انجام خواهد داد. 
بر اساس این گزارش، آسوشیتدپرس با بررسی عکس‌های ماهواره‌ای و داده‌های ردیابی دریایی دریافته که نفت‌کش نفت خام Oceania با پرچم بلژیک در کنار نفتکش ابیس "Abyss" با پرچم ویتنام قرار می‌گیرد تا امکان انتقال نفت از کشتی به کشتی به وجود بیاید. گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید به شرکت یوروناو مستقر در آنتورپ بلژیک هشدار داده که نفت خام ایران را در اواخر ماه فوریه منتقل کرده است. 
برایان گالاگر، سخنگوی یوروناو در بیانیه ای به آسوشیتدپرس گفت که این شرکت «همیشه تمام اقدامات و پروتکل‌های ضروری را انجام داده تا از تطابق اقداماتش با مقررات اطمینان حاصل کند.  یوروناو در بورس نیویورک معامله می‌شود. 
گالاگر همچنین در ادامه افزود: «تمام محموله‌های داخل سیستم ما الزامات را رعایت کرده‌اند. یوروناو به نظارت بر محموله‌های خاص ادامه خواهد داد و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام خواهد داد. او می‌گوید Oceania یک کشتی ذخیره سازی بود و محموله از شرکت ابیس متعلق به «یک شخص ثالث» بوده که مستقیما با یوروناو در ارتباط نیست.» وی در ادامه افزود: «اگر ادعای ایرانی بودن نفت ثابت شود، محموله به شخص ثالث تحویل‌دهنده بازگردانده می‌شود.»
شرکت ابیس به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده است. 
تصاویر ماهواره‌ای از Planet Labs PBC و داده‌های ردیاب‌های کشتی‌ها، نشان می‌دهد که این دو نفتکش در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در تنگه مالاکا، یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان بین اندونزی و مالزی کنار یکدیگر قرار داشته‌اند.
داده‌های ردیابی از MarineTraffic.com روز چهارشنبه کشتی‌ها را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. یکی از روش‌های مرسوم انتقال نفت، فروش کشتی به کشتی نفت خام است که در چنین شرایطی دو نفتکش کنار یکدیگر در دریا قرار می‌گیرند و نفت روی دریا منتقل می‌شود. 
لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که برای وضع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند در نامه‌ای که برای یوروناو ارسال کرده مدعی شده که ابیس نفت خام ایران را در بندر ماهشهر ایران در خلیج فارس دریافت کرده است. همچنین بر اساس این ادعا این نفتکش روز ۱۸ فوریه و هنگامی که به سمت بندر ماهشهر حرکت می‌کرده، ردیاب خود را خاموش کرده بود. 
به صورت معمول کشتی‌ها برای امنیت ردیاب‌های خود را روشن نگه می‌دارند اما کشتی‌هایی که گمان می‌رود نفت خام ایران را حمل می‌کنند به طور معمول آن را خاموش می‌کنند تا تحرکات خود را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که ایران با آن رو به رو است پنهان کنند. 
در یک عکس ماهواره ای که توسط آسوشیتدپرس تحلیل شده است، یک کشتی مطابق با اندازه و ویژگی‌های Abyss در بندر ماهشهر پهلو گرفته است. «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید به تصاویر ماهواره‌ای دست پیدا کرده که به نظر می‌رسد ابیس را در همان موقعیت در روز قبل نشان می‌دهد.
این گروه مستقر در نیویورک در نامه خود می‌گوید هر نشانه دیگری از دستکاری فرستنده‌های این نفتکش‌ها باید به عنوان خط قرمز برای فعالیت غیرقانونی بالقوه در نظر گرفته شود. 
Abyss توسط شرکت حمل و نقل پترو ویتنام مستقر در شهر هوشی مین اداره می‌شود. کشتی‌های ویتنامی در گذشته مظنون به قاچاق نفت خام ایران بوده‌اند. قاچاقچیان معمولا با جابه‌جایی نفت خام روی دریا تلاش می‌کنند مبدا نفت‌ها را مخدوش کنند و مشخص نشود که آنها این نفت خام را از کجا خریده‌اند. 
این اولین بار نیست که یک شرکت مرتبط با ایالات متحده مورد اتهام انتقال نفت خام ایران قرار می‌گیرد. در فوریه ۲۰۲۲ هم «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به یک شرکت خصوصی مستقر در لس آنجلس به نام Oaktree Capital Management هشدار داد که معتقد است نفتکشی که این شرکت متعلق به آن است، نفت خام ایران را جابه جا کرده است.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها