به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۲۱:۳۸
کد مطلب : ۳۹۴۸۴۶

پیشرفته‌ترین ماهواره اسرائیل  در مدار 

پیشرفته‌ترین ماهواره اسرائیل  در مدار 
گروه بین الملل: اسرائیل نسخه جدیدی از ماهواره جاسوسی افق (افک) را پرتاب کرد و اعلام کرد در حالی که این کشور برای رویارویی احتمالی با ایران آماده می‌شود، قصد دارد نظارت شبانه روزی منطقه ای را افزایش دهد.
افق ۱۳ آخرین و پیشرفته‌ترین نمونه از ماهواره‌های شناسایی-نظارتی افق (افک) است که از سال ۱۹۸۸ در اسرائیل تولید شده‌اند. این ماهواره را سازمان هوافضای اسرائیل ساخته و نظارت ۲۴ ساعته بر منطقه خاورمیانه خواهد داشت.
سازمان هوافضای اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «افق ۱۳ پیشرفته‌ترین در نوع خود است و قابلیت رصد راداری و گردآوری اطلاعات در هر شرایط آب و هوایی و دید را دارد.»
این ماهواره با موشک شاویت ۲ (شهاب) و در جهت غرب مدیترانه به مدار پرتاب شد.
اسرائیل معمولا از این مسیر استفاده می‌کند تا در صورت نقص فنی، بقایای موشک یا ماهواره به دست دولت‌های منطقه که آنها را متخاصم می‌داند نیفتد.
ماهواره‌های جاسوسی افق تولید صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) است که شرکتی دولتی است.این پرتاب از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و یوآف گالانت بر آن نظارت می‌کرد که تا روز یکشنبه وزیر دفاع اسرائیل بود. او به خاطر مخالفت با اصلاحات مورد نظر نتانیاهو برکنار شد. اما این پرتاب نشانه‌ای بود که او علیرغم برکناری در سمت خود باقی خواهد ماند.
یوآف گالانت گفت «ما این موضوع را اثبات خواهیم کرد که حتی آسمان نیز محدودیتی برای دستگاه دفاعی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد».
برکناری  گالانت اعتراضات و اعتصاب گسترده‌‌ای به دنبال داشت.
معترضان در برابر طرح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل به شدت ایستادگی کردند. سرانجام  نتانیاهو تصویب این طرح در پارلمان را به تاخیر انداخت.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها