به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۹۴۸۷۵

پنج قابلیت جذاب iOS که اندروید ندارد

پنج قابلیت جذاب iOS که اندروید ندارد
گروه فناوری: اپل و گوگل سال‌هاست از یکدیگر کپی برداری می‌کنند اما قابلیت‌های زیادی در سیستم عامل iOS وجود دارند که طرفداران اندروید هم امیدوارند در این سیستم عامل ببینند.به گزارش ایسنا، تقریبا در هر صنعتی، رقبا تمایل دارند از راهبردها، طرح‌ها یا حتی محصولات یکدیگر کپی کنند. گوگل پیش از این تعدادی از قابلیت‌های iOS را کپی کرده است. این کپی‌برداری، بسیار بهتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد بوده است زیرا باعث شده مشتریان هر دو طرف، مجموعه غنی‌تری از قابلیت‌ها را تجربه کرده و همزمان، سیستم عامل مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. سیستم عامل iOS همچنان قابلیت‌های زیادی دارد که گوگل می‌تواند آنها را در سیستم‌ عامل اندروید کپی کند. وب سایت xda-developers به بررسی پنج قابلیتی پرداخته که امید می‌رود به زودی در اندروید مشاهده شود:
 
۱- برداشتن سوژه از عکس‌ها و ویدئوها
با سیستم‌های عامل iOS ۱۶ و iPadOS ۱۶، کاربران آیفونهای جدید می توانند به راحتی سوژه‌ها را بلند کرده و پس زمینه عکس‌ها و ویدئوها را حذف کنند. این ویژگی تنها با یک لمس عمل می‌کند و نیازی به داشتن مهارتهای ویرایش عکس یا اپلیکیشن‌های پیشرفته ندارد. کافی است روی یک نفر در یک عکس یا ویدئو ضربه زده و انگشت خود را نگه دارید و می‌توانید سوژه را بدون پس زمینه، به یک اپلیکیشن دیگر ببرید. شایان ذکر است که این ویژگی به صورت آفلاین کار کرده و پردازش در دستگاه انجام می‌شود.

در حالی که ممکن است این قابلیت بی‌اهمیت به نظر برسد، اما مطمئنا کار را برای کاربران آسان‌تر و سرگرم کننده‌تر می‌کند. دوران نیاز به عصای جادویی فتوشاپ گذشته است. کاربران گوشیهای سامسونگ که از OneUI ۵.۱ استفاده می‌کنند، مانند گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا و مدلهای سری آن، می‌توانند از ویژگی مشابهی استفاده کنند اما این قابلیت هنوز به یک قابلیت رسمی در سیستم عامل اندروید تبدیل نشده تا در دستگاه‌های غیرسامسونگ قابل دسترس شود.

۲- تصویر زمینه‌ساز (وال‌پیپر)
یکی دیگر از تغییرات iOS ۱۶، قابل سفارشی‌سازی صفحه نمایش قفل آیفون  است. جالب اینجاست که کاربران می‌توانند با انتخاب چند ایموجی، انتخاب رنگ پس‌زمینه و سبک مجموعه، تصویر زمینه بسازند. نتیجه نهایی، توانایی ساخت بی‌نهایت تصویر زمینه با پیچیدگی‌ها، تراکم‌ها، حالات، رنگها و سبکهای مختلف است. اگرچه اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارند که این امکان را فراهم می‌کنند اما وجود چنین قابلیتی در سیستم عامل اندروید، مطمئنا استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. می‌توانید تعداد زیادی تصاویر زمینه مختلف و طرح‌بندی‌های قفل صفحه نمایش را ذخیره کنید و بر اساس لباس، احوال یا شرایط خود، بین آنها انتخاب کنید. خوشبختانه، اندروید ۱۴ سرانجام ممکن است مشابهی را معرفی کند زیرا نشانه‌هایی از این قابلیت در پیش‌نمایش توسعه‌دهنده دیده شده است.

۳- اقدامات حفظ حریم خصوصی و امنیت بهبودیافته
اپل به این که تا چه حد حریم خصوصی و امنیت در آیفون تضمین شده است، مباهات می‌کند. در سیستم عامل iOS قابلیتهایی وجود دارد که گوگل باید آنها را وام بگیرد. به عنوان مثال، کاربران آیفون یک کلید تاگل بازتنظیم اضطراری (Emergency Reset) دریافت می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد به سرعت، مجوزهای حساس اعطا شده به افراد و اپلیکیشن‌ها را لغو کنند. حالت قفل (Lockdown) هم وجود دارد که پیامها و تماسهای دریافتی از افراد ناشناس را به صورت سیمی و بی‌سیم، مسدود می‌کند. این علاوه بر مسدود کردن بعضی فناوریهای مرور وب است. به این ترتیب، کسانی که معتقدند هدف حمله سایبری قرار گرفته اند، می‌توانند از این حمله یا برخی از عواقب آن اجتناب کنند.

یکی دیگر از اقدامات محافظتی دسترسی به قابلیت Find My، حتی زمانی که آیفون خاموش شده، است. بنابراین اگر آیفون ۱۴ پرو مکس شما به سرقت برود، حتی اگر دزد آن را خاموش کند، همچنان می‌توانید آن را در نقشه Find My ردیابی کنید. در اندروید ۱۳، اگر دستگاه خاموش باشد، از طریق سرویس گوگل نمی‌توان آن را پیدا کرد که این امر، ردیابی دزد را دشوارتر می‌کند.

۴- به‌روزرسانی نرم افزاری بهتر
اپل برای پشتیبانی نرم افزاری قوی که برای دستگاه‌های خود عرضه می‌کند، معروف است. به‌روزرسانی‌ها، نه تنها بی‌عیب و نقص هستند، بلکه معمولا با مدل‌های قدیمی آیفون هم سازگارند. همچنین مستقل از قفل اپراتورهای موبایل هستند. بنابراین اگر آیفونی از یک اپراتور خریداری شود، iOS ۱۷ را در لحظه انتشار عمومی، دریافت خواهید کرد. برخلاف سیستم‌ عامل اندروید، اپراتورها این به‌روزرسانی‌ها را کنترل نکرده، تغییر نمی‌دهند یا به تاخیر نمی‌اندازند. گوگل مطمئنا باید همین روند را دنبال کند و به‌روزرسانی‌های سیستم‌ عامل را به صورت همزمان برای همه کاربران در سراسر جهان منتشر کند.

یکی دیگر از ترفندهای اپل که گوگل می‌تواند از iOS یاد بگیرد، تقاضا برای استفاده از نسخه بتای سیستم عامل است. در حال حاضر، برای استفاده از نسخه بتا در گوشی پیکسل، کاربران باید به یک صفحه وب مشخص رفته، وارد سیستم شده و سپس ثبت نام کنند. اپل این کار را به شکل متفاوتی انجام می‌دهد. از نسخه iOS ۱۶.۴، کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌های بتا در آیفون خود را از طریق یک کلید تاگل در برنامه تنظیمات دریافت کنند. خروج از برنامه بتا هم به همین سادگی است و فقط کافی است تنظیمات را دوباره تغییر دهند.

۵- پسورد منیجر بهتر
در این دوران، ما به تعداد زیادی از خدمات آنلاین برای اجرای وظایف مختلف متکی هستیم. کاری که باید انجام داد این است که از یک رمز عبور منحصر به فرد برای هر حساب آنلاین استفاده کنیم و احراز هویت دو مرحله‌ای را در پلتفرمهای پشتیبانی شده فعال کنیم. اگرچه شمار زیادی برنامه‌های پسورد منیجر وجود دارد، اپل این قابلیت را در iOS گنجانده است. کاربران می‌توانند نام‌های کاربری، رمزهای عبور، کدهای احراز هویت دو مرحله‌ای را ذخیره کرده و حتی یادداشت‌ بگذارند. همان طور که قابل پیش بینی است، این اطلاعات به صورت سرتاسری رمزگذاری شده و در همه دستگاه‌های آی کلود موجود هستند.

گوگل در حال حاضر یک برنامه احراز هویت دو مرحله‌ای را علاوه بر یک پسورد منیجر جداگانه و داخلی عرضه کرده است. با این حال، این دو سرویس با یکدیگر یکپارچه نیستند. بنابراین کاربران نمی‌توانند نام کاربری، رمز عبور و کد احراز هویت دو مرحله‌ای را در یک جا بررسی کنند. همچنین کاربران اندروید نمی‌توانند یادداشت‌هایی را به کلمات عبور خود اضافه کنند. کاربران اندروید امیدوارند که گوگل،  پسورد منیجر و برنامه احراز هویت دو مرحله‌ای را یکپارچه کند تا زندگی آنها را ساده کرده و به آنها امکان دهد همه اطلاعات مرتبط را در یک مکان داشته باشد.
اگرچه هر دو سیستم عامل iOS و اندروید، توسعه یافته هستند اما هنوز قابلیتهای زیادی وجود دارد که اپل و گوگل می‌توانند از یکدیگر وام بگیرند تا سیستم عامل خود را بیشتر تقویت کنند.
برچسب ها: اپل اندروید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها