به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۹۴۸۹۲

در اهواز بیش از دو هزار سه چرخه زباله گرد داریم

در اهواز بیش از دو هزار سه چرخه زباله گرد داریم
گروه جامعه: این موضوع را نمی توان مخفی کرد که اهواز شهر زیبایی نیست. شهری که عنوان کلان شهر را به یدک می کشد و همواره در چالش هایی مثل آب و فاضلاب،  آلودگی هوا، دود ناشی از سوختن مزارع نیشکر، قطعی برق، آبگرفتگی خیابان ها، مهاجرت، مصائب کارون و داستان تکراری زباله ها گیر افتاده است . 

به گزارش ایلنا،طی سالیان گذشته نیز، تخلیه زباله های شهری و بیمارستانی در مناطق کمتربرخوردار، خیابان ها و معابر خلوت و اطراف مناطق مسکونی شهر اهواز یکی از موارد چالش برانگیز سال های اخیر در معاونت خدمات شهری و شهرداری اهواز بوده که همواره جدای از انتقادات معمول رسانه ای، مردم را هم نگران کرده است. در آخرین گزارش ارسالی که به دست ایلنا  رسید ، بنا به گفته ارسال کننده ویدئو، یک کامیون  در حال تخلیه زباله در بلوار شهید کیهانی است. خبرگزاری ایلنا ضمن طرح موضوع رها سازی زباله در سطح شهر اهواز، از سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز صحت یا رد این موضوع را جویا شد. 

علی شمس در پاسخ به این پرسش که برخی از نیروهای وابسته به حوزه خدمات شهری در جمع آوری و تخلیه اصولی زباله ها اهمال کاری می کنند، گفت: اگر کم کاری صورت گیرد و متوجه شویم با بدترین شکل ممکن برخورد خواهیم کرد. متاسفانه افرادی وجود دارند که در حال سوء استفاده کردن از شرایط شهر هستند. در خصوص ویدیو منسوب به شهرداری، پس از دیدن فیلم به صراحت می گویم که اینجا نه تنها شهید کیهانی نیست بلکه ماشین در حال تخلیه هیچ نام و نشانی ندارد ولی با توجه به وضوح پلاک خودرو، موضوع را به جد پیگیری خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: پیمانکاری که رفته و یک پیمانکار دیگر را به استخدام درآورده و با ماشین های استیجاری کار می کند، نتیجه اش می شود کم کاری. در سنوات قبل تخلیه زباله ها و کارهای خدمات شهری به بهانه های مختلف مثل دیرکرد حقوق و دریافت سنوات با کم کاری هایی مواجه می شد و همین موضوع باعث دلخوری عمومی می شد که در طی ماه های گذشته تمام تلاش خود را برای رفع چنین موانعی به کار گرفته و تا حدودی موفق بوده ایم. 

شمس افزود: پیش از اهواز در سه کلان شهر دیگر فعالیت داشته ام ولی هیچ شهری را تا کنون مثل اهواز ندیده ام که کارگر و یا پیمانکاری برای خواسته های شخصی خود مردم را به گروگان گرفته و بهداشت عمومی جامعه را به خطر بیندازند. متاسفانه این موضوع تبدیل به ادبیات رایج در این شهر شده بود که در چند ماه گذشته با اصلاح به روز پرداخت حقوق کارگران  برای جلوگیری از هرگونه بهانه جویی و شکایت از افراد خاطی و دستگیری برخی از این افراد توسط قانون، توانستیم ادبیات پیشین را تغییر دهیم. 

وی با اشاره به این موضوع که دستگیرشدگان همان کسانی بودند که با کم کاری و ترغیب کارگران به عدم جمع آوری زباله شرایط آشفته ای برای چهره شهر بوجود آورده بودند، گفت: جمع آوری زباله در اهواز با دیگر نقاط کشور فرق دارد. در تمامی شهرها ساعت مشخصی برای بیرون گذاشتن و جمع آوری اعلام و مردم با رعایت قانون به انضباط عمومی احترام می گذارند ولی در اهواز هر کس هر جوری که دوست دارد و دلش می خواهد زباله را بیرون می گذارد. در تمام شهرها یک روز در میان و در یک ساعت مشخص زباله ها را برای انتقال بیرون می گذارند  ولی در اهواز ما روزی دوبار این کار را انجام می دهیم و همین موضوع باعث افزایش بار مالی می شود که می تواند در کمک به دیگر حوزه های شهری خرج شود. 

وی بیان کرد: در حال حاضر به جز تعداد بی شماری زباله گرد پیاده، بیش از 2500 سه چرخه سوار داریم که پیش از جمع آوری صحیح اقدام به پاره کردن کیسه زباله و رها سازی آنها در خیابان و معابر می کنند. همین عدم رعایت ساعت دقیق برای بیرون گذاشتن زباله باعث می شود که ما با ساعت های متفاوتی روبرو باشیم و امکان دسترسی برای زباله گرد فراهم و کار ما را با مشکل مواجه می کند. ضمن اینکه با بیرون گذاشتن زباله در یک ساعت دقیق و منظم، نهایتا تعداد کمتری از کیسه ها تخلیه و در خیابان رها می شوند.

شمس در پایان ضمن تاکید بر فعالیت های فرهنگی انجام شده تا کنون در این خصوص گفت: در بحث فرهنگ سازی با آموزش در مدارس، نصب پلاکارد، تبلیغات محیطی، بروشور و .... تمام تلاش خود را برای تغییر این فرهنگ اشتباه به کار گرفته ایم، کما اینکه باور داریم کار فرهنگی بسته به یک روز و یک ماه نیست و باید تداوم داشته باشد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها