به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۹۴۸۹۳
تورم از ۵۰ درصد عبور می‌کند؟

پیش‌بینی ترسناک یک اقتصاددان از تورم ۱۴۰۲

پیش‌بینی ترسناک یک اقتصاددان از تورم ۱۴۰۲
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: با شرایطی که شکل گرفته و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، ما دیگر نمی‌توانیم به آن میانگین قدیم تورم‌های ۲۰ و ۳۰ درصد برگردیم.به گزارش خبرآنلاین،سعید مسگری  در واکنش به اظهارنظر مقامات دولتی برای کاهش نرخ تورم به ۲۰ تا ۳۰ درصد، گفت: اگر منظور آقای میرکاظمی از جدی عمل کردن، اقداماتی چون اصلاح نظام بودجه‌ریزی، خروج دارایی‌های سمی از ترازنامه بانک‌ها، اصلاح نظام اداری، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، اصلاح نظام یارانه‌ای، اصلاح قوانین مادر، اصلاح ساختاری صندوق توسعه ملی، اصلاح حقوق و پاداش مدیران و کارکنان دولت و تغییر تیم اقتصادی دولت و مدیران بانک‌ها باشد، بله، می‌توان نرخ تورم را به زیر ۳۰ درصد رساند.
 
وی افزود: اما با شرایطی که شکل گرفته و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، ما دیگر نمی‌توانیم به آن میانگین قدیم تورم‌های ۲۰ و ۳۰ درصد برگردیم.مسگری عنوان کرد: در دولت‌ها و دوره‌های زمانی مختلف، تورم ما به طور معمول بین ۱۵ تا ۲۳ درصد بوده است، ولی این شرایط هم دیگر از دست رفته است؛ آن هم به این دلیل که مشکلات اقتصاد ایران به حدی حاد شده که دیگر عملا نمی‌شود خلق نقدینگی را کنترل کرد؛ چه خلق نقدینگی که در بانک‌ها رخ می‌دهد و چه خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، انتظارات تورمی را نیز نمی‌شود کنترل کرد و کاهش داد. بر این اساس، سه موتور محرک تورم همچنان روشن است و دولت خیلی تلاش کند و زرنگ باشد، بتواند کاهش ۱۰ درصدی تورم را ایجاد کند و بیشتر از این نمی‌شود؛ مگر این‌که اقدام به اصلاحات اقتصادی داشته باشد که این هم زمان‌بر است و هم این‌که فعلا اراده‌ای در دولت نمی‌بینیم.

کارشناس اقتصادی متذکر شد: با وجود مشکلات ساختاری اقتصاد ایران که در سال‌های گذشته عمیق هم شده است و تحریم‌هایی هم که شکل گرفت، سه موتور محرک تورم همچنان پرقدرت کار می‌کند؛ مگر این‌که اصلاحی شروع شود و در ۴ سال آینده بتوانیم نتایج آن را ببینیم.مسگری ادامه داد: اگر تورم زیر ۳۰ درصدی هم رخ دهد، موقتی است. اگر ما بتوانیم تورم را زیر ۳۰ درصد برسانیم، نهایت یکی دو سال در این حد می‌ماند.وی تاکید کرد: تا زمانی که اصلاحات اقتصادی رخ ندهد، تورم ۴۰، ۵۰ درصدی گریبان‌گیر اقتصاد ایران خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها