کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مگر‌آقایان تاکنون‌در کنترل تورم‌جدی نبوده‌اند که‌می‌گویند با‌جدیت می‌توانند تورم‌را‌کاهش دهند؟

تورم به جدیت کار ندارد، مهم بحث بودجه و انتظارات تورمی است

11 فروردين 1402 ساعت 10:12


گروه اقتصادی: صحبت های اخیر رئیس سازمان برنامه درباره کنترل تورم تا 30درصد با توجه به شعار امسال، این سوال را به وجود می آورد که مسئولین اقتصادی در سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و دیگر نقاط مهم اقتصادی دولت مگر تاکنون در کنترل تورم جدی نبوده اند؟

 
به گزارش انتخاب، هادی حق شناس،اقتصاددان درباره صحبت های اخیر میرکاظمی در مورد جدیت در کنترل تورم به   گفت: این جمله آدم را یاد جملات دیگر دولتی ها می اندازد و یا تعبیر معکوس دارد، یعنی تاکنون برای کنترل تورم جدی نبوده اند؟

وی افزود: به هر حال یکی از برنامه های تمام دولت ها در جهان این است که تورم کنترل شود. امروز در آمریکا و اروپا و شرق آسیا به دنبال این هستند که تورم کنترل شود، از طریق ابزار افزایش نرخ بهره و حتی به قیمت رکود اقتصادی.این اقتصاددان ادامه داد: به یک معنا تورم مانند تب برای آدم هاست، چطور آدمی مریض می شود و همه نگران می شوند؟ اقتصاد ایران و همه دنیا هم به شدت از اینکه تب دار شوند پرهیز می کنند. بنابراین در اینکه تورم باید کنترل شود تردیدی نباید کرد.

وی در ادامه درباره علل اصلی شکل گیری تورم و نقش دولت در آن افزود: نکته اینجاست که اگر اقایان جدی باشند تاثیری در نوسان تورم دارد یا خیر؟ تورم اصلا به جدی بودن دولت ها کار دارد؟ پاسخ این است که جدی بودن یا نبودن مسئله نیست، آنچه که اثرگذار در تورم است بودجه دولت هاست.آنچه که اثرگذار در تورم است آن است که دولت ها چقدر متناسب با منابع هزینه می کنند؟اصلی ترین منشا ایجاد تورم این است که بین منابع و مصارف دولت ها فاصله اتفاق می افتد و دولت ها این فاصله را با استقراض از بانک مرکزی و یا با چاپ پول و پول پرقدرت آن را پر می کنند و همین نقطه ی شروع تورم می شود.

حق شناس اضافه کرد: البته در اقتصاد ایران علاوه بر این نکته باید به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرد و آن انتظارات تورمی است، یعنی مردم فکر می کنند دلار و ارز های خارجی گران می شود یا مردم فکر می کنند خودرو افزایش قیمت پیدا می کند. لذا به دنبال پناهگاه پول می گردند و تقاضای کالا افزایش پیدا می کند و همین منشا تورم می شود. نمی توان قیمت ارز افزایش پیدا کند و قیمت کالا افزایش پیدا نکند.

این کارشناس اقتصادی درباره امکان کاهش تورم توسط دولت گفت: نکته پنهان درمورد تورم، بهره وری پایین در اقتصاد ایران است، مثلا شما یک نانوایی دایر می کنید و حساب می کنید اگر هزار نان بپزید هزینه هایتان پوشش داده می شود. طبیعی است که هزینه ها پوشش داده نخواهد شد و منابع و مصارف فاصله دارند و همین می شود منشا تورم؛یعنی نان را باید گران کنید، همین مثال ساده را در خودرو سازی و در تولید کالا و خدمات سایر بنگاه ها می توان زد. لذا دولت فارغ از جدیت برای کنترل تورم باید به بودجه اش توجه کند.وی تاکید کرد: دولت اگر قرار است جدی باشد باید در سیاست گذاری های خودش جدی باشد و در افزایش بهره وری بنگاه های در اختیارش جدی باشد تا انتظار کاهش تورم داشته باشد.


کد مطلب: 394894

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394894/تورم-جدیت-کار-ندارد-مهم-بحث-بودجه-انتظارات-تورمی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir