به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۹۴۸۹۶
مجلس به تغییر تیم اقتصادی دولت ورود می‌کند

چه‌معنا دارد پژو ۲۰۷‌بالای یک‌میلیارد تولید می‌شود

چه‌معنا دارد پژو ۲۰۷‌بالای یک‌میلیارد تولید می‌شود
گروه اقتصادی: دلار اگرچه پیش از پایان سال گذشته به ثباتی نسبی رسیده بود اما پس از تعطیلات اولیه نوروز همچنان در حال صعود به کانال‌های بالاتر است، به طوری که این روزها شاهد افزایش شدید قیمت دلارهستیم.
این نابسامانی بازار ارز در حالی است که در حوزه سیاسی اخبار امیدوار کننده‌ای از توافقات ایران با کشورهای منطقه به خصوص عربستان منعکس شده است و بسیاری این توافقات را از جمله عوامل کاهش قیمت دلار عنوان کردند، قیمتی که ثباتی نداشت و این روزها روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش اقتصاد24، یکی از وظایف مسئولان امر، کنترل نرخ ارز و کنترل قیمت اقلام مصرفی است، این در حالی است که عده‌ای عامل این نوسانات را در بیرون از مرز‌ها عنوان می‌کنند، هرچند ممکن است این مسئله مصداق داشته باشد، اما نقش مسئولان در کنترل ارز و قیمت‌های بازار چه می‌شود؟

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در همین خصوص گفت: بالاخره دولت و مجلس موظف هستند این ارز را طوری مدیریت کنند که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه و تولیدکنندگان خسارت وارد نشود و زندگی مردم بیش از این به چالش کشیده نشود.

وی افزود: اینکه نمی‌شود با یک تکان و یک حرف، ارز نوسان پیدا کند. بنده کاری به ارز ندارم، اما موظف هستیم بازار را کنترل کنیم. با گران یا ارزان شدن قیمت ارز، نباید اجازه دهیم در بازار، نوسان قیمتی ایجاد شود و دولت وظیفه دارد به هر طریق ممکن، بازار را کتترل کند.

سنگدوینی تصریح کرد: نباید اینطور باشد که ارز گران شود و سپس گوشت و سایر اقلام اساسی مردم هم با افزایش بی‌رویه روبرو شود. چندین سال است بنزین را در قیمت فعلی نگه داشته‌ایم و قیمت گازوئیل و حامل‌های انرژی با نوسانات قیمت ارز، بالا و پایین نمی‌رود، بنابراین می‌توانیم بازار را هم کنترل کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: می‌توانیم قیمت ارز را کنترل و به تبع آن این نوسانات بازار را در جامعه کنترل کنیم. چه دلیلی دارد خودروی پژو ۲۰۷ را با قیمت بالای یک میلیارد تولید می‌کنیم، این اصلاً معنا ندارد، وزیر باید جوابگو باشد و این مسئله اصلاً دلیلی ندارد. با توجه به اینکه نزدیک ایام نوروز هستیم، اگر به همین منوال پیش برویم، مردم در تامین مایحتاج اولیه خود می‌مانند. کارمندان و کسانی که چندرغاز درآمد دارند هم دیگر نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند.
 
وی با اشاره به موضوع مسکن و سختی که برای مردم ایجاد کرده است، گفت: کارمندان دیگر نمی‌توانند داخل کلانشهرها، مسکن اجاره کنند و مجبور هستند خارج از شهر زندگی کنند. بنابراین بنده از آقای رئیسی می‌خواهم تیم اقتصادی و کسانی که بازار را تحت کنترل دارند، روند مدیریتی خود را تغییر دهند. ما به اندازه کافی ارز داریم و از این لحاظ مشکلی نداریم، از این‌رو باید هم بازار و هم قیمت ارز را کنترل کنیم. مردم از مسئولان توقع ایجاد رفاه نسبی دارند نه اینکه روز به روز سفره‌هایشان کوچک شود.

تعیین هیات مشترک دولت و مجلس برای کنترل بازار 
سنگدوینی تصریح کرد: واسطه‌گران و دلالان حق ندارند در جامعه التهاب ایجاد کنند. ضمن اینکه باید اقلام مصرفی مردم کنترل شود و اگر ارز گران می‌شود و نوسان دارد، قیمت‌ها باید به صورت کنترل شده به دست مصرف‌کنندگان برسد. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم همین کنترل را انجام دهیم، بنابراین مردم ناراحت هستند. باید سرمایه اجتماعی را حفظ و خود را از اقتصاد شرطی جدا کنیم.

وی اظهار کرد: دولت باید وظیفه نظارتی خود در بحث کنترل اجناس مصرفی مردم به خصوص اقلام ضروری را انجام دهد و وقتی انجام نمی‌دهد با یک حرف، قیمت ارز بالا می‌رود. ارزش پول ملی کشور‌های دیگر دنیا که حتی درگیر جنگ هم هستند ثابت مانده است. به عنوان مثال ارزش پول روسیه در این یک سال کاهش پیدا نکرد. به همین کشور‌های همسایه دقت کنید، مگر ارزش پولی ملی آن‌ها کاهش پیدا کرده است؟ این مسئله در کشور باید مدیریت شود. قرار بر این است یک تیم از مجلس و دولت برای این موضوع و کنترل بازار برنامه‌ریزی کنند که امیدوارم این کار مدیریتی جدید به نفع اقتصاد و مردم رقم بخورد.

مجلس به تغییر تیم اقتصادی دولت ورود می‌کند
نماینده گرگان با تاکید بر اینکه دولت باید تغییراتی در تیم اقتصادی خود انجام دهد، خاطرنشان کرد: وقتی دولت می‌بیند تیم اقتصادی اش ضعیف است، باید افراد را جابه‌جا کند. سوال مطرح این است که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به دست چه کسانی می‌رسد؟ مطمئن باشید اگر دولت به فکر تغییر تیم اقتصادی خود نباشد، مجلس به این قضیه ورود پیدا خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها