به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۳۹۴۸۹۷

سهم نفت ایران در اوپک: زیر یک درصد

سهم نفت ایران در اوپک: زیر یک درصد
گروه اقتصادی:آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی اعلام کرد که تولید نفت ایران در فوریه گذشته (۱۲ بهمن تا ۹ اسفند ۱۴۰۱) ۲۰ هزار بشکه معادل ۰.۷ درصد افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به عبارتی ایران سهمی کمتر از یک درصد از نفت اوپک را دارد. این نهاد بین‌المللی کل تولید نفت اوپک در دومین ماه سال میلادی جاری را ۲۹ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که سهم ایران تنها ۰.۰۹ آن است.

بر پایه این گزارش، الجزایر، کنگو، گینه استوایی، گابن، نیجریه، عربستان و لیبی هم در دومین ماه ۲۰۲۳ شاهد افزایش تولید نفت بودند. در این میان، تولید نفت عربستان سعودی در فوریه گذشته ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک هستند و در مجموع ۷۱.۱ درصد تولید آن را در اختیار دارند.

مقایسه وضعیت نفت ایران و آرامکو
 بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر (بر اساس لایحه بودجه) حدود ۴۲ درصد از کل بودجه عمومی کشور را تأمین کشور را تأمین می‌کند و کل درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

اگر دلار ۴۵ هزار تومانی را در نظر بگیریم این درآمد معادل حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیارد دلار (سود خالص یک ماه آرامکو در سال ۲۰۲۲) است، یعنی تقریبا رقمی معادل آن چه وزیر نفت به عنوان درآمد ۱۱ ماهه امسال عنوان کرده است.این رقم برای کشوری که زمانی دومین تولیدکننده نفت اوپک بود آن هم با توجه به افزایش شدید قیمت نفت و تحریم روسیه توسط اروپایی‌ها بسیار ناچیز است.

شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) و حتی شرکت ملی نفت عراق در حال سرمایه‌گذاری کلان در حوزه دیگر از جمله تکنولوژی پیشرفته و همچنین سرمایه‌گذاری در انرژی سبز هستند. مثلا بانک جهانی با توجه به تغییرات آب و هوایی و نیز مقابله با خشکسالی و کمبود آب در نتیجه افزایش دما و نیز متنوع کردن اقتصاد کشور به عراق گفته که تا سال ۲۰۴۰ باید حدود ۲۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.این در حالی‌ست که در ایران چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به چشم نمی‌خورد و خود صندوق توسعه ملی نیز تبدیل به پول توجیبی دولت برای جبران کسری بودجه شده است.

مقایسه رقم درآمد شرکت ملی نفت ایران با درآمد شرکت ملی نفت عراق قابل توجه است. طبق گزارش هایی که رسانه‌های عربی منتشر کردند درآمد نفتی عراق در سال ۲۰۲۲ ارز مرز ۱۱۵ میلیارد دلار عبور کرده یعنی به طور متوسط ماهانه ۹.۵ میلیارد دلار که بالاترین درآمد نفتی چهار سال اخیر این کشور محسوب می‌شود.
برچسب ها: اوپک تولید نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها