به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۳۹۴۹۱

قیمت‌ کهکشانی خودروهای گذرموقت‌​/جدول

گروه اقتصادي: باید قبول کرد که تب خودروهای گذرموقت یکی دو سالی است که فروش کرده. لدت سوار شدن بر اسپرت‌ترین خودروهای دنیا ولو به مدتی کوتاه، بازار خوبی را برای واردکنندگان و دلالان آن به وجود آورد.
یکی از دلایل شکل‌گیری بازار خودروهای گذرموقت، قیمت پایین آنها بود. در حقیقت حضور این خودروها با پلاک غیر رسمی کاری می‌کرد که وارداتشان معاف از آن عوارض و گمرکات کمرشکن 100 تا 120 درصدی باشد. حتی با اینکه خرید و فروش و نقل و انتقال آنها با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو می‌شد باز هم چیزی از محبوبیتشان کم نمی‌شد. اما رفته رفته با ورود رسمی برندهای مطرح جهانی و افزایش نرخ دلار (و یا ریال کشورهای عربی) تب این بازی هیجان‌انگیز فروکش کرد. اما به نظر می‌رسد در این چند ماه اخیر یک بازار دیگر در حال رشد است. بازار خرید و فروش خودروهای گذر موقتی که خود در بازار هستند.

داستان از این قرار است که مدل‌های فوق گران و میلیاردی بازار وقتی با پلاک گذر موقت وارد می‌شوند، افت قیمت 30 درصدی را تجربه می‌کنند. همین اختلاف کافی است تا ثروتمندان حسابگر وارد بازی شوند. به عنوان مثال در حالی که مازراتی گرن‌توریسمو S مدل 2014 با قیمت 1 میلیارد و 400 میلیون تومان در نمایندگی‌ها حضور دارد، نسخه گذرموقت آن را با حدود 1 میلیارد هم می‌توان خرید.