به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۹۴۹۵۱

بازداشت خبرنگار آمریکایی در روسیه 

بازداشت خبرنگار آمریکایی در روسیه 
گروه بین الملل: سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) خبر بازداشت ایوان گرشکوویچ، شهروند آمریکایی و خبرنگار وال‌استریت ژورنال را به اتهام جاسوسی اعلام کرد.
این نهاد امنیتی مدعی است، گرشکوویچ "به درخواست آمریکا از یک کمپانی نظامی روسی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده است که در رده‌بندی اطلاعات محرمانه دولتی قرار دارد".گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه افزوده است که برای گرشکوویچ پرونده قضایی تشکیل شده است.یک منبع خبری به روزنامه "مدوزا" گفته که گرشکوویچ علاوه سفر به یکاترینبورگ به شهر "نیژنی تاگیل" نیز سفر کرده است. در این شهر کمپانی اسلحه‌سازی "اورال واگن زاود" قرار دارد که هم اکنون زیر مجموعه‌ای از کمپانی "روستخ" است.
به گزارش یک روزنامه محلی روسی، گرشکوویچ از شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ مارس از دسترس خارج شده و احتمالا در یک رستوران در مرکز شهر بازداشت شده است. به گزارش روزنامه "کومرسانت" قرار است گرشکوویچ به مسکو منتقل شود.گرشکوویچ مدت شش سال است که در مسکو زندگی می‌کند و وزارت خارجه روسیه نیز اعتبارنامه خبرنگاری او را تایید کرده است.
این اولین مورد "اتهام جاسوسی" در روسیه به یک شهروند آمریکایی است که دارای مجوز رسمی خبرنگاری از سوی وزارت خارجه روسیه است. 
گروه هوادار آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین در عکس‌العمل به خبر بازداشت گرشکوویچ اعلام کرد :«پوتین آماده استفاده از هر روشی برای اعمال فشار به غرب است.»
وال استریت ژورنال نیز در عکس‌العمل به بازداشت خبرنگار خود نوشت که"عمیقا نگران امنیت گرشکوویچ" است. آخرین گزارش گرشکوویچ در مورد "نحوه جذب نیرو توسط گروه مزدور واگنر" برای جنگ در اوکراین بوده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها