کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جاسوسی روسیه در آلمان با روش‌های مختلف 

11 فروردين 1402 ساعت 17:30


گروه بین الملل: رئیس بالاترین نهاد امنیتی آلمان نسبت به فعالیت‌های جاسوسی فزاینده روسیه در این کشور، به خصوص حمله‌های سایبری هشدار داد. او می‌گوید روسیه از هر روش ممکن برای کسب اطلاعات و اعمال نفوذ استفاده می‌کند.
رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (BfV) در گفت‌وگویی ، احتمال داد كه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در آلمان فعال‌تر شوند.
توماس هالدنوانگ هشدار داد که روسیه از هر روشی استفاده می‌کند تا نفوذ خود را گسترش دهد، اطلاعات بیشتری کسب کند و به تولیداتی دست یابد که برای صنایع نظامی خود به آنها نیاز دارد.
او به شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) گفت به همین دلیل باید از این حرکت کرد که فعالیت‌های جاسوسی روسیه گسترش می‌یابد و باید برای این وضعیت آماده بود.اواخر  دسامبر سال گذشته سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) در بیانیه‌ایبازداشت یکی از همکاران این سرویس به ظن جاسوسی برای روسیه را تائید کرد.هالدنوانگ ظاهرا با توجه به چنین مواردی که نمونه آن در سال‌های اخیر افزایش یافته می‌گوید، در شرایطی مانند دوران جنگ سرد قرار داریم.
 بر پایه شواهد، محافل سیاسی در برلین در کانون توجه ماموران اطلاعاتی روسیه قرار دارند که تعداد زیادی از آن در پوشش همکار دفتر نمایندگی دیپلماتیک مسکو در این شهر فعالیت می‌کنند.
نشریه آلمانی "فوکوس" یک سال پیش با استناد به منابع اطلاعاتی گزارش داد ده‌ها جاسوس روسی در قالب کارمندان سفارت روسیه در برلین فعالیت می‌کنند که به دلیل مصونیت دیپلماتیک امکان پیگرد قضائی آنها وجود ندارد.برخی کارشناسان برآورد می‌کنند حدود یک سوم از ۵۴۴ نفری که به عنوان دیپلمات روسی در آلمان حضور دارند با دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور همکاری می‌کنند.
پس از تهاجم روسیه به اوکراین حساسیت نسبت به فعالیت ماموران اطلاعاتی روسیه در آلمان افزایش یافت. آوریل سال پیش آلمان ۴۰ دیپلمات روس را به ظن همکاری با نهادهای اطلاعاتی از برلین اخراج کرد.مهم‌ترین مزیت پوشش دیپلماتیک برای ماموران اطلاعاتی مصونیت آنهاست. کاردار نظامی پیشین سفارت روسیه در برلین یکی از دیپلمات‌هایی بود که به عنوان همکار آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه (GRU) شناخته می‌شد.دادگاه عالی ایالتی در دوسلدورف سال گذشته یک افسر سابق نیروی ذخیره ارتش آلمان را در پرونده ارائه اطلاعات محرمانه به این آژانس در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مجرم شناخت و محکوم کرد.این افسر سابق که "رالف گ" معرفی شده متهم شد که در مواردی اطلاعات حساسی  در مورد نیروهای مسلح آلمان و افسران عالی رتبه این کشور را به طور مستقیم به افرادی در داخل سفارت روسیه در برلین تحویل داده است.
پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین حساسیت نسبت به فعالیت جاسوسان روسی نه فقط در آلمان که در اغلب کشورهای اروپایی بسیار افزایش یافت.برآورد می‌شود که در مجموع ۴۰۰ دیپلمات روسی طی یک سال اخیر از اروپا اخراج شده باشند. مایک پاولوفسکی، رئیس واحد ضدجاسوسی اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی می‌گوید این برای نهادهای اطلاعاتی روسیه ضربه سختی بوده است.او می‌گوید کسب اطلاعات از طریق افراد از اهمیت زیادی برخوردار است و روسیه خواهد کوشید از دست دادن این امکان را به طریقی جبران کند اما در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد این کار چگونه انجام می‌شود.
جاسوسی از راه دور و از طریق سایبری یکی از امکاناتی است که مسکو می‌تواند از طریق آن لو رفتن جاسوسان خود و نظارت بیشتر بر فعالیت آنها را تا حدودی جبران کند.
اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان احتمال می‌دهد که روسیه فعالیت‌های سایبری خود را افزایش دهد. در سال‌های اخیر آلمان یکی از هدف‌های اصلی این گونه عملیات بوده است.
 وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، یکی از گروه‌هایی که با نام Ghostwriter شناخته می‌شود در عملیات سایبری بسیار فعال است و موجب نگرانی نهادهای اطلاعاتی آلمان شده است.
یاردان مسیچ، رئیس واحد ضد سایبری اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی احتمال می‌دهد این گروه وابسته به آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه باشد.از ابتدای سال ۲۰۲۱ به این سو ده‌ها حمله سایبری به نمایندگان پارلمان و افراد فعال در عرصه سیاست آلمان ثبت شده که به گروه Ghostwriter نسبت داده می‌شوند.تاکنون آمار دقیق و قابل اعتمادی از حمله‌های سایبری ماموران و دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه به اهدافی در آلمان منتشر نشده اما کارشناسان درباره روند رو به افزایش آنها اطمینان دارند.
رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی هشدار می‌دهد که حمله‌های سایبری روسیه می‌تواند در آینده نه فقط برای کسب اطلاعات بلکه خرابکارانه باشد.
توماس هالدنوانگ می‌گوید نمونه‌ای از این عملیات که در کشورهای دیگر تجربه شد حمله سایبری روسیه به تاسیسات تامین برق در اوکراین است.
او تاکید کرد این توانمندی‌ها وجود دارند و باید از این حرکت کرد که چنانچه لازم باشد علیه آلمان نیز به کار گرفته خواهند شد.


کد مطلب: 394989

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394989/جاسوسی-روسیه-آلمان-روش-های-مختلف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir