کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه از شنبه ها متنفر نباشیم؟

12 فروردين 1402 ساعت 11:04


گروه جامعه: اگر از شنبه ها متنفرید و پس از چند روز مرخصی، برای بازگشت به کارهای روزمره و وظایف کاری مشکل دارید یا حتی ترس و اضطرابی به شکل ترسناک در روزهای جمعه درونتان رخ می دهد، این مقاله را بخوانید.
به گزارش سیناپرس، همیشه نمی ‌توانید برنامه یا تعهدات خود را تغییر دهید تا شنبه‌ها جذاب‌تر شوند، اما ممکن است بتوانید مغز خود را به گونه‌ ای برنامه ‌ریزی کنید که در مورد هفته متفاوت فکر کند. به گفته محققان، مغز ما عاشق پیش بینی پذیری و زندگی روتین است. تحقیقات نشان داده است که فقدان داشتن روتین با کاهش بهزیستی و پریشانی روانی مرتبط است.

حتی زمانیکه تعطیلات آخر هفته اوقات فراغت و دلپذیری را به ما می ‌دهد، مغز ما سخت کار می ‌کند تا خود را با این تغییر ناگهانی به یک روال وفق دهد. خبر خوب این است که مغز هنگام تطبیق با آخر هفته و نداشتن روتین نیازی به تلاش زیادی ندارد. با این حال، وقتی به فعالیت‌های کمتر خوشایند مانند کارهای شنبه بازگردید، داستان متفاوت است.

یکی از راه‌های تطبیق با تغییرات بعد از آخر هفته، معرفی روتین‌هایی است که تمام هفته طول می ‌کشند ولی این قدرت را دارد که زندگی ما را معنادارتر کند. این موارد ممکن است شامل تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما، باغبانی یا رفتن به باشگاه باشد. انجام این کارها در زمان مشخص هر روز مفید است.

در این رابطه، کریستینا آر. رشکه (Cristina R. Reschke) مدرس دانشکده داروسازی و علوم بیومولکولی توضیح می دهند که روال‌ها حس انسجام ما را بهبود می ‌بخشند، فرآیندی که به ما امکان می ‌دهد رویدادهای زندگی را درک کنیم. وقتی یک روال ثابت داشته باشیم، خواه این روال پنج روز کار کردن و دو روز مرخصی باشد یا هر روز درگیر مجموعه ای از اقدامات باشیم، زندگی ما معنادارتر می شود.

روال مهم دیگری که باید ایجاد کنید، روال خواب است. تحقیقات نشان می دهد که حفظ زمان خواب ثابت ممکن است برای لذت بردن از شنبه ها به اندازه مدت زمان خواب شما یا کیفیت آن مهم باشد. تغییرات در الگوهای خواب در آخر هفته ‌ها باعث ایجاد گوشه گیری اجتماعی می‌ شود. به عنوان مثال، خوابیدن دیرتر از حد معمول و طولانی‌تر در روزهای آخر هفته ممکن است باعث ایجاد اختلاف بین ساعت بدن و مسئولیت‌های اجتماعی شود که این موضوع با سطوح استرس بالاتر در صبح شنبه مرتبط است.

سعی کنید زمان مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید و از چرت زدن خودداری کنید. همچنین ممکن است بخواهید قبل از خواب، با خاموش کردن یا کنار گذاشتن دستگاه‌های دیجیتال خود و تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب، یک روال ۳۰ دقیقه ‌ای آرامش ایجاد کنید.

به گفته دانشمندان، هورمون ها نیز می توانند در احساس ما نسبت به شنبه ها نقش داشته باشند.به عنوان مثال، کورتیزول یک هورمون چند کاره بسیار مهم است. این هورمون به بدن کمک می کند تا متابولیسم خود را کنترل کرده، چرخه خواب و بیداری را تنظیم کند و پاسخ بدن به استرس را انجام دهد.

 تحت استرس حاد، بدن ما نه تنها کورتیزول، بلکه آدرنالین نیز ترشح می کند تا برای جنگ یا فرار آماده شود. این زمانی است که قلب سریع می ‌زند، کف دست‌هایمان عرق می ‌کند و ممکن است واکنش تکانشی نشان دهیم. بنابراین نباید تعجب آور باشد که سطح کورتیزول، اندازه گیری شده در نمونه بزاق افراد کارمند در روزهای شنبه و یکشنبه بیشتر و کمترین سطح آن در جمعه ها و آخر هفته گزارش می شود. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف و کاهش استرس کلی، فعالیت‌های تمدد اعصاب، به‌ ویژه روزهای شنبه است. با پیروی از این نکات ساده، می توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که باور کند همه روزهای هفته می تواند به خوبی آخر هفته باشد.


کد مطلب: 395061

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/395061/چگونه-شنبه-متنفر-نباشیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir