کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۷ دلیل تاثیر مصرف گل بر اختلالات مغزی

12 فروردين 1402 ساعت 11:55


گره سلامت:مصرف گل چه عوارضی دارد؟ آیا گل بر روی فرآیند‌های مغزی نیز تأثیر میگذارد؟ این تأثیرات چگونه هستند؟ در این مقاله به طور جامع به این موضوعات پرداخته شده است.یکی از انواع مواد محرکی که امروزه مصرف آن به میزان قابل توجهی میان نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کرده است، ماده محرک ماری جوانا است که در کشورمان بیشتر با نام ماده مخدر گل شناخته می‌شود.
 

برطبق آمار‌های به دست آمده، در طی سالیان اخیر درصد زیادی از نوجوانان و جوانان به مصرف ماده مخدر گل روی آورده‌اند که این امر باعث شده تا والدین بسیاری به دنبال روش مناسبی برای درمان اعتیاد به ماری جوانا فرزند خود باشند.شاید دلیل اصلی گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف ماده مخدر گل که یکی از مشتقات ماده محرک ماری جوانا است، این باشد که مصرف این ماده می‌تواند احساساتی مانند شادی و سرخوشی را در افراد ایجاد کند. خوب است که بدانید به سبب همین خاصیت، در حال حاضر گل یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدر در سراسر جهان به حساب می‌آید.

ضمنا تحقیقات و مطالعات دیگری نشان می‌دهد، حدود ۳۰ درصد از افرادی که گل مصرف می‌کنند، به اعتیاد به مصرف این ماده مخدر دچار خواهند شد. اما داستان زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که اگر فردی قبل از ۱۸ سالگی، مصرف این ماده مخدر را برای اولین بار تجربه کند، احتمال ابتلا به اعتیاد ۴ تا ۷ برابر افزایش پیدا می‌کند.

پس با توجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا ماده مخدر گل چیست، مصرف گل چگونه می‌تواند منجر به مصرف سایر مواد مخدر شود و دلیل اصلی گرایش زیاد نوجوانان و جوانان به مصرف این ماده مخدر چیست. در انتها نیز ۷ دلیل تاثیر مصرف گل بر اختلالات مغزی را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

ماده مخدر گل چیست؟
ماده مخدر گل یکی از مشتقات ماده محرک ماری جوانا است که آن هم از گیاهی به نام شاهدانه به دست می‌آید. به‌علاوه مواد مخدر دیگری از گیاه شاهدانه به دست می‌آید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ماده مخدر حشیش اشاره کرد.درواقع ماده مخدر گل، ۲۴ درصد THC و سایر مواد شیمیایی در خود دارد، درحالی که مقدار این مواد در درون ماری جوانای قدیم به کم‌تر از ۸ درصد می‌رسد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت‌های بسیاری میان این دو ماده مخدر وجود دارد و گل آن سیگاری قدیم نیست.

مصرف گل چگونه می‌تواند منجر به مصرف سایر مواد مخدر شود؟
همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف گل نه تنها می‌تواند پیامد‌های خطرناکی برای افراد درپی داشته باشد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز اعتیاد افراد به مواد مخدر قوی‌تری شود. به‌علاوه تحقیقات بسیاری در سالیان اخیر روی نوجوانان و جوانانی که ماده مخدر گل مصرف می‌کنند و والدین آن‌ها انجام شده است که نتایج این تحقیقات بسیار قابل تأمل است.از این رو فرد ممکن است در طی درمان به همراهی فردی در کنار خود نیاز پیدا کند؛ بنابراین زمانی که فرد معتاد به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کند، مشاوران این مجموعه‌ها در تمام مراحل فرآیند درمان در کنار فرد معتاد حضور دارند تا تحمل سختی‌های فرآیند درمان برای آن‌ها آسان‌تر شود.

دلیل اصلی گرایش زیاد نوجوانان و جوانان به مصرف گل چیست؟
یکی از دلایل اصلی گرایش زیاد نوجوانان و جوانان به مصرف ماده مخدر گل، عدم آگاهی آن‌ها نسبت به خطرات ناشی از مصرف این ماده مخدر است. البته عوامل دیگری در بروز چنین اتفاقی نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دریافت اطلاعات نادرست در خصوص این ماده مخدر اشاره کرد.درواقع از آنجایی که ماده مخدر گل و ماری جوانا از جمله مواد روان گردان به حساب می‌آیند، در اثر مصرف طولانی مدت فرد ممکن است پیش از آنکه از نظر فیزیکی به ماده مخدر گل اعتیاد پیدا کند، به اعتیاد روانی ناشی از مصرف این ماده مخدر دچار شود؛ بنابراین در صورت اعتیاد به ماده مخدر گل اولین عضوی از بدن که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مغز خواهد بود.

تاثیرات مصرف گل بر مغز
اثرات مخرب ناشی از مصرف ماده مخدر گل روی مغز ممکن است در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت بروز پیدا کنند. از این رو ما در ادامه قصد داریم تا در ابتدا اثرات کوتاه مدت ناشی از مصرف ماده مخدر روی مغز افراد را مورد بررسی قرار دهیم.در حالت کلی زمانی که افراد ماده مخدر گل مصرف می‌کنند، THC درون آن‌ها به سرعت از ریه‌ها عبور کرده و از این طریق وارد جریان خون می‌شود و سپس جریان خون این ماده شیمیایی را به مغز منتقل می‌کند. در اثر چنین اتفاقی گیرنده‌های سلولی مشخصی از مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و نسبت به این ماده شیمیایی از خود واکنش نشان می‌دهند.البته ماده مخدر گل اثرات کوتاه مدت دیگری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییر در احساس زمان
تغییر خلق و خو
بروز ضعف‌های حرکتی
اختلال در تفکر و توانایی حل مسایل
کم شدن حافظه
از جمله اثرات بلند مدت مصرف ماده مخدر گل هم می‌توان به اختلالات یادگیری اشاره کرد. به‌علاوه زمانی که فردی در سنین نوجوانی و جوانی مصرف این ماده مخدر را آغاز می‌کند، ورود ماده شیمیایی درون این ماده مخدر به بدن، می‌تواند اختلالاتی در فرآیند رشد مغز او ایجاد کند.

۷ دلیل تاثیر مصرف گل بر اختلالات مغزی
حال اگر در اینجا بخواهیم براساس موارد گفته شده به‌طور کلی نتیجه‌گیری کنیم، تاثیر مصرف گل بر اختلالات مغزی را می‌توانیم ناشی از ۷ دلیل زیر بدانیم.
۱- نشئنگی
۲- آسیب‌های روانی
۳- اختلال در تفکر و تمرکز
۴- اختلال در عملکرد مغز
۵- ازبین رفتن سلول‌های مغز
۶- وارد شدن آسیب‌های شدید به بخش‌های کنترل حافظه و یادگیری در مغز
۷- بروز برخی اختلالات شناختی

سخن پایانی
در آخر باید بگوییم، تصور اینکه مصرف هر نوع ماده مخدر و محرکی هرگز به سلامت جسمی و روانی ما آسیبی وارد نمی‌کند، کاملا اشتباه است. پس کسب آگاهی نسبت به اثرات و خطرات ناشی از مصرف هر نوع ماده مخدر و محرک، امری مهم و حیاتی است.


کد مطلب: 395082

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/395082/۷-دلیل-تاثیر-مصرف-گل-اختلالات-مغزی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir