کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در ایران همه زندگی عادی را گم کرده‌اند

12 فروردين 1402 ساعت 12:52


گروه سیاسی: جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا معتقد است همه در ایران زندگی عادی را گم کرده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین، این دانش آموخته دانشگاه هاروارد در گفتگو با ویژه‌نامه نوروزی شرق با اشاره به اینکه خروج سرمایه از ایران دردسرساز است، گفت: خروج سرمایه برای کشوری که تحریم است و سرمایه‌گذار خارجی ندارد و از طرفی هم درامد نفتی آن با مشکل مواجه شده است وضعیت بدی را رقم می‌زند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر فکر می‌کنم میزان سرمایه‌گذاری در ایران به پانزده درصد تولید ملی رسیده که شرایط را به استهلاک زیرساخت‌ها می‌رساند و سرمایه موجود هم کافی نیست. معنای آن این است که پل و جاده‌ای که خراب می‌شود خراب می‌ماند. تولید گاز و برق با نیاز جمغیت تناسب ندارد و قطع می‌شود و آبی که به حد نیاز تصفیه نمی‌شود و ...
وی گفت: بدون شک خروج سرمایه از ایران خیلی مهم است و دولت باید برای این چالش تمهیداتی داشته باشد .
صالحی اصفهانی اضافه کرد: اما باید تاکید کنم حروج سرمایه تنها به صورت مادی نیست و خروج سرمایه انسانی بسیار اهمیت دارد. وقتی فرض کنیم سیستم آموزشی کشور مهندسی زبده را تربیت کرده است از هر هزار نفر یک نفر به مهارت و تخصص او می‌رسد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تولید در یک اقتصاد بی ثبات مثل حرکت در اتاق تاریک است، گفت: شما نمی‌توانید حرکت کنید و لو اینکه اتاق را وقتی چراع روشن بود دیده باشید . ما برای حرکت رو به جلو نیاز به تکیه بر چگونگی فعالیت در حالت عادی داریم. در حقیقت همه در ایران زندگی عادی را گم کرده‌اند . این شرایط برای تولید بسیار بد است و دنیای معمولی اد م‌ها را به هم ریخته است. حالا نه کارخانه دار و نه واردکننده و بازاری نمی تواند برای کسب و کارش برنامه‌ریزی کند و نه مردم عادی می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی گفت: در این شرایط شما نمی‌توانید یقه بانک مرکزی را بگیرید که چرا نقدینگی ایجاد کرده است؟چون بانک مرکزی هم نمی‌تواند نسبت به تولید کننده بی‌تفاوت باشد و بگوید بگذار کارخانه‌اش تعطیل شود. ماباید کاری کنیم که اقتصاد وابسته به اخبار نباشد .در اقتصادهای بزرگ دنیا قیمت‌ها با اخبار متلاطم نمی‌شوند . اقتصاد ایران وضعیتی عکس دارد و به شدت وابسته به اخبار است. علت آن روشن نبودن آینده است.


کد مطلب: 395112

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/395112/ایران-همه-زندگی-عادی-گم-کرده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir