کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نوه دیکتاتور سابق عذرخواهی كرد

12 فروردين 1402 ساعت 17:04


گروه بین الملل: نوه آخرین دیکتاتور کره جنوبی از بستگان کشته‌شدگان در جریان سرکوب‌های بی‌رحمانه به دست نظامیان در سال ۱۹۸۰ عذرخواهی کرده است.
«چون وو-وان»، ۲۷ ساله، گفت که «چون دو-هوان» یک «گناهکار و یک آدم‌کش» بود. شهر گوانگجو مرکز ناآرامی‌ها علیه حکومت نظامی بود که  «چون» بعد از کودتا اعمال کرده بود.
براساس آمارهای رسمی حمله ارتش به معترضان بیش از ۲۰۰ کشته و مفقود به جا گذاشت.چون وو-وان  شهامت کسانی که با رژیم نظامی پدربزرگش مخالفت می کردند را ستود.
او گفت که پدربزرگش «مرتکب یک جنایت بزرگ» شد و افزود که او «واقعا متاسف است که زودتر پوزش نخواسته.» چون همچنین از آرامستان شهر گوانگجو بازدید کرد که اولین نفر از این خانواده است که چنین می‌کند.برخی از بستگان کشته‌شدگان از اظهارات  چون استقبال کردند، و یکی از آنها او را در یک کنفرانس خبری در مرکز یادبود بغل کرد.پروفسور شین یول از دانشگاه میونگجی در سئول به خبرگزاری فرانسه گفت: «چون دو-هوان درحالی مرد که هرگز عذرخواهی نکرد.»او افزود: «کسی از اعضای خانواده او باید خیلی وقت پیش این کار را به شکلی صحیح انجام می داد.»در تظاهرات دموکراسی‌خواهان در سال ۱۹۸۰ ده‌ها هزار نفر شرکت کردند و ارتش هزاران سرباز را برای مقابله با آنها گسیل کرد.
در نهمین روز اعتراضات نیروهای نظامی به روی معترضانی که در مقابل ساختمان فرمانداری در گوانگجو تجمع کرده بودند آتش کردند.ادعا می‌شود که این نیروها بدون قائل شدن تبعیض مردم را زدند، شکنجه کردند و در معرض تعرض جنسی و حتی بیرون کشیدن جوارح درونی قرار دادند.ارتش همچنین دستور داد هلیکوپترهای توپدار به سوی معترضان شلیک کنند و جت‌های جنگنده مسلح به بمب در حالت آماده‌باش قرار گیرند.بازماندگان می‌گویند که آمار واقعی کشته‌ها خیلی بیش از ۲۰۰ نفری است که مقام‌ها اذعان کردند.
دولت کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ به خاطر تجاوز سربازان به زنان در گوانگجو عذرخواهی کرد.
حکومت چون دو-هوان در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید. او در سال ۱۹۹۶ به خیانت و فساد متهم شد اما در پی عفو ریاست جمهوری آزاد شد. او در سال ۲۰۲۱ در سن ۹۰ سالگی درگذشت.


کد مطلب: 395145

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/395145/نوه-دیکتاتور-سابق-عذرخواهی-كرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir