به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۹۵۱۹۲

ضربه جانانه فیلترینگ بر کسب وکارهای نیمه جان مردم

ضربه جانانه فیلترینگ بر کسب وکارهای نیمه جان مردم
گروه اقتصادی: یکی از اتفاقات ناگوار برای ایرانیان در سال گذشته قطع شدن دسترسی آنها به اینترنت بود. اگرچه مسئولان وزارت ارتباطات زیر بار نمی‌رفتند و معتقد بودند به‌جز ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم اطلاع‌رسانی و شبکه‌ اجتماعی در سایر موارد دسترسی به اینترنت با اختلالی مواجه نیست اما با این حال سرعت اینترنت، قطعی آن در برخی ساعات روز، سرعت پایین آن و همچنین دسترسی‌نداشتن به واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام باعث شده بود بسیاری از کسب‌وکارها ماه‌های سختی را پشت سر بگذارند.

به گزارش منیبان،از گرفتن تیک آبی رئیس جمهور در اینستاگرام و توئیتر در روزهایی که این شبکه‌های اجتماعی برای همگان فیلتر بودند که بگذریم وارد‌کردن چنین شوکی به کسب‌وکارها موجب شد که اعتماد سرمایه‌گذاران به فضای کسب‌وکارهای ایرانی به‌ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی از بین برود و بسیاری از افرادی که تازه آنلاین شاپ راه انداخته بودند با ورشکستی رو به رو شوند. از‌این‌رو برخی فعالان عرصه آی‌تی و همچنین فعالان اقتصادی هشدارهای پی در پی دادند که تداوم چنین وضعی می‌تواند به مهاجرت گسترده نیروی متخصص منجر شود.
 
احمد حامدی، کارشناس کسب و کارهای آنلاین با اشاره به مشکلات پیش آمده به واسطه قطعی اینترنت گفت: باید توجه داشته باشیم که در چه موقعیت زمانی آسیب رسانی از سوی قطعی اینترنت را تحمل کردیم. این شرایط زمانی به وجود آمد که بیش از آن 3 سال آسیب‌های ناشی از کرونا را متحمل شده بودیم بنابراین سال گذشته چالش قطعی اینترنت بسیار سخت بود البته برای کسب و کارهایی که هم از طریق فضای مجازی فعالیت می‌کردند و هم مرکز فروش داشتند چون مشتریان آنها با مکان فروشگاه‌ها آشنا بودند به مراتب آسیب کمتری دیدند اما کسب و کارهایی که تنها از طریق فضای مجازی فعالیت می کردند، با آسیب‌های جدی‌تر و گسترده‌تری مواجه شدند.

او ادامه داد: گستره مشتریانی که از طریق اینترنت و فضای مجازی اقدام به خرید از این‌گونه کسب و کارها می کردند، بسیار کاهش یافته و همین امر سبب آسیب رسانی جدی به کسب و کارهای اینترنتی و مارکتینگ شده است.حامدی عنوان کرد: در اصل ۲۸ قانون اساسی عنوان می‌شود که دولت موظف است برای همه افراد امکان اشتغال در شرایط برابر ایجاد کند، از طرفی بر اساس آمارها و اطلاعات کارشناسان، ایجاد هر شغل یک تا ۲ میلیارد تومان هزینه دارد. با چنین فرضی، زمانی که فردی کسب و کار کوچک راه اندازی می‌کند بار این عدد بزرگ را از روی شانه دولت برمی‌دارد و هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهد بنابراین از بین بردن کسب و کارها موجب ایجاد هزینه‌های و خسارت‌های زیادی برای کشور می‌شود. 

این کارشناس فناوری افزود: از طرفی کوچ دادن مدام کسب‌وکارها از نرم افزارهای مختلف به نرم افزار دیگر این کسب‌وکارها را ضعیف می‌کند. زمانی که یک کسب و کار کوچک با صرف هزینه یک کانال یا صفحه ایجاد می‌کند و ناگهان برای مثال اینستاگرام یا تلگرام بسته می‌شود سرمایه گذاری صورت گرفته از بین می‌رود و عملاً نیاز به سرمایه گذاری مجدد ایجاد می‌شود. این هزینه‌هایی که به کسب و کارها تحمیل می‌شود را چه کسی تقبل می‌کند؟ نباید بستر کسب و کار را از بین برد، بلکه باید برای این مساله راهکار ارائه دهیم. براساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار باید روز به روز فضا برای کسب‌و کارها بهتر شود نه اینکه به هر بهانه‌ای این موضوع دچار رکود بیشتر شود.

حامدی در پاسخ به این سوال که چند درصد از فعالان این عرصه دچار بیکاری شدند؟ گفت: به صورت تقریبی می‌توان گفت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کسب و کارهای کوچک به فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند که با قطع اینترنت ۶۰ درصد کسب و کارشان آسیب دیده و در مجموع حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش فروش برایشان رقم خورده است.
 
او در ادامه با اشاره به تلاش مسئولان برای سوق دادن مردم به پیام رسان‌های داخلی عنوان کرد: واقعیت این است که کسب و کار (کالا و خدمات) جایی می‌نشیند که کاربر وجود داشته باشد نمی‌توان به کسب و کارها گفت بروید در فلان بستر شروع به کار کنید اما کاربری وجود نداشته باشد یا تعداد آن بسیار کم باشد.

حدود 400 هزار کسب و کار در اینستاگرام وجود دارد از طرفی تقریبا 40 میلیون نفر در ایران کاربر اینستاگرام هستند پس باید دید اگر کسب و کارها را به پلتفرمی دیگر برد آیا این تعداد کاربر هم می‌آیند؟ لذا الان بیش از اینکه فکر کنیم کسب و کارها را باید کجا میزبانی کرد باید به این فکر کنیم مخاطب را کجا بفرستیم. به نظرم کسب و کارها در پلتفرم‌های جدید رونق قبل را نخواهند داشت. اگر 6 ماه یا یکسال قبل به این موضوع فکر می‌کردیم شاید الان می‌شد کاری کرد اما الان به یکباره نمی‌توان به کسب و کارها گفت از فردا به فلان پلفترم مهاجرت کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها