به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۳۹۵۳۵۱

چرا بعد از گریه کردن احساس بهتری داریم؟

چرا بعد از گریه کردن احساس بهتری داریم؟
گروه علمی: بیشتر ما در مواجه شدن با شرایط حاد احساسی، گریه می کنیم. در بسیاری از فرهنگ ها گریه کردن توصیه شده و مردم معتقدند، گریستن برای فرد سوگوار مفید است. در این گزارش تلاش می کنیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا واقعا گریه برای انسان مفید است یا خیر؟

به گزارش سیناپرس، این باور رایج که گریه کردن برای انسان سودمند است همواره مورد مناقشه قرار داشته و در واقع موضوع بحث شدیدی در میان محققان احساسات است. چندی پیش پژوهشگران دانشگاه فلوریدا جنوبی مجموعه مطالعه‌ ای بر روی خاطرات شخصی افراد انجام دادند که نشان می دهد: مردم معمولاً در روزهای قبل و بعد از یک گریه اساسی، احساس ناراحتی می ‌کنند.

مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از فیلم ‌های غمگین همچنین نشان داده است که بیشتر افراد بلافاصله پس از گریه احساس بدتری دارند. با این حال، نتایج یک مطالعه جدید در هلند نشان داد: اثر مفید گریه بعد از حدود ۲۰ دقیقه شروع می شود.

به طور کلی دلایل دقیقی که بر اساس آن بتوان ادعا کرد چرا گریه ممکن است گاهی اوقات برای افراد مفید باشد ناشناخته باقی مانده اند، اگر چه گمانه زنی های زیادی در این رابطه وجود دارد.

محققان معتقدند گریه ممکن است ما را وادار کند که به دنبال فعالیت های تقویت کننده خلق و خو باشیم. این عمل همچنین می تواند باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی شود که به ما کمک می کند آرام شویم و البته گریه کردن می تواند محبت و حمایت دیگران را جلب کند.

از سوی دیگر گفته می ‌شود که گریه کردن باعث کاهش استرس و حتی دفع سموم از بدن می‌شود و اکثر درمانگران ادعا می‌کنند که این عمل برای انسان مفید است. به گزارش سیناپرس، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فشار خون و ضربان قلب پس از گریه کاهش می یابد، در حالی که برخی از واکنش های آلرژیک پس از تماشای فیلم های گریه دار کمتر شده و مبتلایان به روماتیسم مفصلی که گریه می کنند، درد کمتری نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی دهند، دارند.

به گزارش سیناپرس، با این حال باید اذعان داشت شواهد تجربی در این رابطه بسیار متضاد هستند و در نهایت باید توجه داشت که گریه کردن خطری را متوجه افراد نمی کند و زمانی که دلیل گریه کردن مشکلی قابل حل باشد و فردی که گریه می کند قادر شود به راحتی احساسات خود را ابراز کند، شرایط می تواند بهتر شود.

یکی از دیگر کارکردهای گریه ممکن است نشان دادن پریشانی ما باشد که می تواند به ایجاد روابط اجتماعی افراد کمک کند و شاید به همین دلیل است که گریه به ما در ایجاد ارتباط عاطفی با دیگران کمک می کند. در خاتمه توصیه می شود به طور ویژه در مواجه شدن با افراد سوگوار که عزیزی را از دست داده اند، اجازه دهید آن ها گریه کنند زیرا این موضوع می تواند از نظر روانی و روحی آن ها را تسکین داده و به بهتر شدن شرایطشان کمک کند.
برچسب ها: گریه کردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها