به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۳۹۵۵۷۹

بی‌خوابی باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود

بی‌خوابی باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود
گروه علمی: کمبود خواب یکی از دلایل ناراحتی و ایجاد بسیاری از انواع بیماری‌ها است. کمبود خواب یا بدخوابی ممکن است به دلایل گوناگونی به وجود بیاید.به گزارش بهداشت نیوز، بدون داشتن خواب، نمی‌توانید مسیرهای مغز خود را شکل داده یا حفظ کنید. وجود این مسیرهای مغزی به شما امکان می‌دهد اطلاعات جدید را وارد مغز کنید، به سرعت تمرکز کنید و به سرعت واکنش نشان دهید. خواب برای تعدادی از عملکردهای مغز اهمیت دارد، از جمله این که چگونه سلول‌های عصبی (نورون‌ها) با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
 
سلول های مغزی می میرند!
شاید باورش سخت باشد اما بهترین راه برای کشتن سلول های مغز محروم کردن آنها از یک خواب خوب و کافی است. مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال نوروساینس چاپ شد نشان داد که سلول های عصبی مغز موشی که از خواب محروم شده و مدت زیادی بیدار مانده بود نابود شده بودند. اتفاقی مشابه که ممکن است برای سلول‌های عصبی مغز مانیز رخدهد که منجر به آسیب غیر قابل بازگشت مغزی خواهد شد. سلول های عصبی ناحیه لوکوس سرئولول در ساقه مغز سلولهای فعالی هستند و به ما در بیدار ماندن کمک می‌کنند. بدون استراحت این نورون ها مجبور می‌شوند که فعالیت زیاد و بی وقفه‌ای داشته باشند و دچار آسیب شوند. همانگونه که ۲۵درصد آنها در موشی که مدت زیادی بیدار مانده بود از بین رفتند. (موش به مدت ۳ روزتنها ۴-۵ ساعت خواب داشته است)
توان شناختی کمتر می شود.

زمانی که شما خسته هستید به نظر می رسد که همه چیز کندتر پیش می رود.بله به نظر می‌رسد که هرچه شما خسته تر و محروم از خواب باشید توان عملکردهای شناختی مغز شما (وسرعت پردازش اطلاعات درون آن) بیشتر کاهش می یابد. مطالعه ای در دانشکده‌ی پزشکی پنسیلوانیا نشان داده که هرچه فرد بیشتر از خواب محروم باشد میزان کاهش عملکرد شناختی آنها بیشتر خودنمایی می‌کند. اگرچه حتی ممکن است از آن آگاه نباشند.

مغزشما خاطرات کاذب می سازد!
خوابیدن تنها به معنی بستن چشمان و عدم اگاهی ازمحیط پیرامون نیست.خواب برای فرایندهایی که در تحکیم حافظه نقش دارند اهمیت زیادی دارد. طبق مطالعه ای که در مجله‌ی علم روانشناسی چاپ شد نشان داد که محرومیت از خواب کافی خطر ایجاد خاطرات کاذب را بیش از پیش می‌کند. در این مطالعه به افراد صحنه های جرم و یک متن متناقض با این صحنه ها نشان داده شد. افراد به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه خواب خوبی را تجربه کرده و گروه دیگر تا صبح بیدار ماندند. افرادی که بیدارماندند بیشتر مطالب متناقض مربوط به متن را به خاطر می‌آوردند و به نوعی خاطره ی کاذب در آن ها ایجاد شد(نسبت به گروهی که به خوبی خوابیده بودند.)

مغزتان فیلتر خود را از دست می دهد!
کم بخوابید و به آسانی تبدیل به سوفیا پتریلو شوید! (بازیگری که به علت سکته‌ی مغزی‌اش در اواخر دوران بازیگری واژ های نامربوط به زبان می‌آورد) مطالعه ای که در دانشگاه سن دیگوانجام شد نشان داد زمانی که شما خسته ومحروم از خواب هستید مغزتان توانایی فیلترکردن اطلاعات را از دست می‌دهد. خستگی باعث کاهش توانایی حافظه کاری دیداری می‌شود. یکی از کارکردهای این نوع حافظه فیلترکردن اطلاعات نامربوط درون مغز شماست تا بتوانید به راحتی بر روی آنچه که لازم است تمرکز کنید. بدون عملکرد این ناحیه شما دقیقا نمی‌دانید بر روی چه چیزی تمرکز کنید و در اطلاعات بسیار بیشتر از معمول غرق خواهید شد. اگرچه روی دیگر سکه این است که گاهی برخی از افراد از این خصیصه برای خلاق‌تر شدن خود هنگام بیدار ماندن بیش از حد استفاده می‌کنند.

مغز چروکیده می شود.
هنگام محرومیت از خواب نه تنها برخی از عملکردهای آن دچار نقص میشود بلکه خود اندازه ی آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مطالعه ای در ژورنال نورولوژی ناحیه پیش‌پیشانی فوقانی سمت راست هنگام کم خوابی و در افرادی که با مشکلات خواب دست وپنجه نرم می‌کنند کوچکتر می‌شود. همچنین سرعت چروکیده تر شدن نواحی پیش پیشانی، گیجگاهی و آهیانه‌ای افزایش می‌یابد.

مغز احساسات شما را به طور مناسب مدیریت نمی کند.
زمانی که خسته و کم خواب هستیم به آسانی از کوره در می رویم و یا اشک از چشمانمان سرازیر می شود. مطالعه ای که در دانشگاه برکلی انجام شده است نشان می دهد که کم خوابی وضعیت احساسی ما را دستخوش تغییر و یا نقص می‌سازد. برای مثال ناحیه‌ی آمیدال در مغز هنگام کم خوابی به شکل نامتناسبی نسبت به داده های دیداری واکنش نشان می‌دهد. همین باعث می‌شود که حالات چهره دیگران را به نادرستی و یا بیش از حد تفسیر کرده و دچار اشتباه شویم( و حتی بیشتر بر روی چیزهای منفی توجه کنیم).

دچار توهم می شود.
بنابر اعلام مفدا، یادتان می آید که راجع به از بین رفتن فیلتر مغز صحبت کردیم؟ یعنی همان جایی که اثر اطلاعات ناربوط را مهار میکرد؟ به نظر می رسد که از بین رفتن این مهارنه تنها بر روی تمرکز اثر می گذارد بلکه گاهی می تواند اثرات بدتری نیز داشته باشد: برای مثال اطلاعات غیر ضروری با انچه که واقعیت دارد ترکیب شده و نتوانیم آن ها را از هم افتراق دهیم! اگرچه این اتفاق پس از محرومیت بسیار شدید از خواب رخ میدهد و قابل بازگشت می‌باشد.
برچسب ها: بی خوابی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها