به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۹۵۷۲۹

مصرف موادمخدر در کودکان، بیشتر از آنچه که تصور می‌کنیم

مصرف موادمخدر در کودکان، بیشتر از آنچه که تصور می‌کنیم
گروه جامعه: در مطالعه‌ای که به تازگی در مجله آمریکایی سوء مصرف مواد مخدر و الکل منتشر شد، نشان داده شد که ممکن است مصرف مواد در میان کودکان و نوجوانان دو برابر بیشتر از آماری باشد که ما تصور می‌کنیم.به گزارش ایسنا، مصرف مواد مخدر در دوران کودکی یک خطر رو به رشد است که می‌تواند اثرات جدی و طولانی مدتی بر سلامت، رشد و آینده فرد داشته باشد. در واقع، اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله حیاتی از زندگی می‌تواند در عملکرد طبیعی مغز اختلال ایجاد کند، همچنین بر یادگیری و حافظه فرد تاثیر بگذارد و سایر مشکلاتی که سلامتی فرد را به مخاطره می‌اندازد، افزایش دهد.

متخصصان این زمینه پیشنهاد می‌کنند که در مطالعات آتی در زمینه مصرف مواد مخدر، انجام تحقیقات و نیز بررسی نتایج آزمایش مواد مخدر مو می‌تواند کمک شایانی در این راستا باشد.  آزمایش فولیکول مو یا آزمایش اعتیاد مو روشی دقیق است که بر اساس جستجوی متابولیت‌های حاصل از مواد مخدر که در نتیجه مصرف مواد در خون جذب می‌شود، انجام می‌شود. این آزمایش، علائمی از سوء مصرف مواد را در نمونه‌ای از مو تشخیص می‌دهد.
از این‌رو، آزمایش تشخیص اعتیاد از طریق مو می‌تواند علائم و شواهدی را در رابطه با مصرف مواد مخدر در نوجوانان نشان دهد. در مطالعه‌ای که به تازگی بر اساس آزمایش مو انجام شده است، تعداد کودکانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند دو برابر تعداد کودکانی است که بر اساس نتایج نظر سنجی در ایالت متحده آمریکا گزارش شده است.  

 این مطالعه که در مجله آمریکایی سوء مصرف مواد مخدر و الکل منتشر شد، بیش از ۱۳۰۰ کودک بین ۹ تا ۱۳ سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نشان داد که با ترکیب نتایج تجزیه و تحلیل مو با نتایج نظرسنجی، مصرف مواد ۹ درصد افزایش یافته است.

Natasha Wade، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو می‌گوید: «درک و شناخت عواملی که که منجر به مصرف مواد مخدر در نوجوانان می‌شود، امری ضروری است. با چنین شناختی ما خواهیم توانست ابتکارات بهداشتی هدفمندی را برای جلوگیری از قرار گرفتن کودکان در معرض مواد مخدر در سنین پایین طراحی کنیم.»
درواقع، مصرف مواد در نوجوانان یک مسئله جدی در بهداشت عمومی است، به طوری که ۵درصد از دانش آموزان پایه هشتم ایالات متحده (سن ۱۳ تا ۱۴ سال) مصرف حشیش را در سال گذشته گزارش کرده‌اند. این ارقام برای مصرف الکل و نیکوتین حتی بیشتر است، به طوری که ۲۶درصد از دانش آموزان پایه هشتم به نوشیدن الکل و ۲۳درصد به سیگار کشیدن نیکوتین در سال گذشته اعتراف کرده‌اند.

این اعداد به اندازه کافی نگران کننده هستند، چرا که مصرف مواد در دوران نوجوانی با مجموعه‌ای از پیامدهای منفی در زندگی مرتبط است؛ پیامدهایی که ضعیف تحصیلی، مشکلات سلامت روان و تغییراتی در عملکرد مغز را به همراه دارد.  

در این مطالعه برای آگاهی از تعداد نوجوانانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، یک تیم متشکل از کارشناسان به رهبری دکتر Wade از ۱۳۹۰ کودک سوال کردند که آیا در سال گذشته مواد مخدر مصرف کرده‌اند یا خیر. سپس از آن‌ها نمونه‌های مو نیز گرفته شد تا از طریق آزمایش‌های مستقل بتوانند به صحت آمار بدست آمده پی ببرند.   
از کودکانی که از آن‌ها سوال شد که آیا مواد مخدر مصرف کرده‌اند یا خیر، ۱۰ درصد موافق بودند که مواد مصرف کرده‌اند. همچنین، آزمایش اعتیاد مو نشان داد که به طور کلی آزمایش ۱۰ درصد از نوجوانان برای مصرف حداقل یک ماده مخدر مثبت بوده است. آمار به دست آمده در این مطالعه به این قرار است: ۶.۱درصد برای کانابینوئید، ۱.۹درصد الکل، ۱.۹درصد آمفتامین و ۱.۷درصد کوکائین مصرف کرده‌اند.  

در این بررسی، کودکانی که مصرف مواد را خود گزارش کردند، با کودکانی که از طریق نمونه‌های مو آزمایش آن‌ها مثبت شد، یکسان نبودند. در واقع، از ۱۳۶ موردی که مصرف مواد را خود گزارش کردند و ۱۴۵ موردی که نمونه‌های موی آن‌ها برای هر مصرف هر ماده مخدری مثبت بود، فقط ۲۳ مورد مطابقت داشتند.

و مهمتر از همه اینکه آزمایش مواد مخدر مو نشان داد که ۹ درصد از موارد مصرف مواد، بیشتر از تعدادی است که خود افراد گزارش کرده‌اند. این آمار، تقریبا دو برابر تعداد مصرف کنندگان مواد شناخته شده‌ای است که گزارش شده‌ است.

علاوه بر این، پژوهشگران در مورد یافته‌های مقاله خود این نکته را اضافه می‌کنند که ممکن است بسیاری از این جوانان، از اینکه ماده‌ مخدری را استفاده کرده‌اند، بی اطلاع باشند، چرا که ممکن است مواد توسط یکی از والدین یا همسالانشان به آن‌ها داده شده باشد یا حتی ممکن است فراموش کرده باشند که از ماده مخدری استفاده کرده‌اند.نتایج این مطالعه به تازگی در ژورنال The American Journal of Drug and Alcohol Abuse منتشر شده است. 
برچسب ها: مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها