به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۳۹۶۲۲۳

موافقت با استرداد یک پناهجو به ترکیه

موافقت با استرداد یک پناهجو به ترکیه
گروه بین الملل: سوئد در راستای تلاش‌هایش برای عضویت در ناتو تصمیم گرفته ا‌ست به منظور جلب موافقت آنکارا، یک شهروند ترکیه را که در سوئد به سر می‌برد، به این کشور تحویل دهد. سوئد در عین حال با استرداد یک فرد دیگر مخالفت کرده است.
کشور فنلاند پس از تلاش‌های فراوان و در نهایت در پی موافقت ترکیه سرانجام موفق شد  به عضویت ناتو درآید. سوئد اما با توجه به مخالفت‌ها و کارشکنی‌های ترکیه همچنان در اتاق انتظار برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی به سر می‌برد.
یکی از اختلافات ترکیه و سوئد، درخواست آنکارا برای تحویل چند شهروند زندانی در سوئد است که از سوی ترکیه مورد اتهام قرار دارند. سوئد تا کنون به این خواست مخالفت کرده بود، اما حال دست‌کم در یک مورد با این مسئله موافقت کرده است، البته تنها به یک شرط.وزارت دادگستری سوئد  اعلام کرد، با تحویل عمر آلتون، یک شهروند ۲۹ ساله ترکیه که از سوی دادگاهی در ترکیه به اتهام "کلاهبرداری" به ۱۵ سال زندان محکوم شده، موافقت کرده است.
این وزارتخانه در عین حال تصریح کرد که استرداد این فرد به ترکیه تنها به شرط فراهم کردن محاکمه‌ای جدید و عادلانه برای او در ترکیه صورت خواهد کرد.ظاهرا این تصمیم وزارت دادگستری سوئد در تاریخ ۳۰ مارس و بعد از موافقت دادگاه عالی این کشور با استرداد فرد مزبور گرفته شده است.طبق بیانیه وزارت دادگستری سوئد، دولت این کشور با دادگاه عالی سوئد در این مورد که دیگر هیچ مانعی بر سر راه تحویل عمر آلتون به ترکیه وجود ندارد، هم‌رأی است.
وزارت دادگستری سوئد همزمان اعلام کرده، با استرداد محمد ذاکر کرایل، شهروند ۵۱ ساله سوئدی به ترکیه که آنکارا او را به عضویت در "یک سازمان تروریستی مسلح" متهم کرده، مخالفت کرده است.این وزارتخانه در بیان دلیل مخالفت دولت سوئد با درخواست ترکیه، در این رابطه توضیح داد که به موجب قانون «نمی‌توان یک شهروند سوئدی را تحویل داد».
در پی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین کشورهای سوئد و فنلاند که پیش از این، چندین دهه سیاست بی‌طرلی نظامی را در پیش گرفته بودند، موضع خود را تغییر داده و تلاش خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را آغاز کردند؛ تلاشی که پیوسته با مخالفت‌ها و کارشکنی‌های آنکارا روبرو بود.
سوئد در پی عضویت اخیر فنلاند حال امیدوار است که با برداشتن گام‌هایی از این دست موافقت ترکیه با عضویت این کشور در ناتو را جلب کند.


 
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها