به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۹۶۳۲۳
دولت سیزدهم فاقد تخصص و تجربه است

دولت‌سوزن را درانبار کاه‌می‌اندازد و‌ا‌زکارشناسان می‌خواهد‌ آن‌را پیدا کنند!

دولت‌سوزن را درانبار کاه‌می‌اندازد و‌ا‌زکارشناسان می‌خواهد‌ آن‌را پیدا کنند!
گروه اقتصادی: «باید با فعالین اقتصادی و متخصصان مشورت کنیم تا بتوانیم به راهکار‌های لازم برای اصلاح اقتصادی برسیم» ابراهیم رئیسی در دیدار با تولیدکنندگان با طرح این موضوع نشان داد، خیلی دیر به این نتیجه رسیده است که دولت با فقدان تخصص لازم روبرو است.

به گزارش اقتصاد24، پیشتر نیز بسیاری از اقتصاددانان از عدم مشورت با آنها درموضوعات مختلف اقتصادی انتقاد داشته و دولت سیزدهم را فاقد عزم جدی برای استفاده از خرد جمعی دانستند، انتقادی که به دولت محمود احمدی نژاد نیز وارد می دانستند.

آلبرت بغزیان  در این باره اظهار داشت: یک زمانی مرغ و نان می‌خریدیم و بعد متوجه می‌شدیم، مرغ مان آب زده نیست و نان مان هم جوش شیرین ندارد. آقای رئیسی بعد از به هم ریختن شرایط اقتصادی، تازه اشاره کرده است که از این به بعد با فعالین اقتصادی و متخصصین مشورت خواهیم کرد. طبیعی است که این روند نگرانی‌های زیادی را به وجود می‌آورد چون این اعتراف را باید «گل به خودی» تصمیم گیر اول دولت دانست.

تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: البته این هم گام مثبت و تاثیرگذاری است چون دولت با این تصمیم از تجربه بیرون می‌آید و برای اداره امور به متخصصین و اهل فن رجوع خواهد کرد. در واقع دولتی‌ها سوزن را داخل انبار کاه انداخته اند و از صاحب نظران می‌خواهند، سوزن را پیدا کنند که البته این نکته‌ای امیدوار کننده است چون متخصصان برای گره گشایی به اصول علمی و عملی رجوع خواهند کرد.

وی افزود: دولت برای اجرایی کردن این تصمیم مهم و مثبت به سراغ دو گروه خواهد رفت؛ گروه اول متخصصینی هستند که شناخت بالایی از شرایط اقتصادی راه‌های برون رفت از اقتصاد دارند و به همین دلیل می‌توان به کمرنگ شدن معضلات اقتصادی امید زیادی داشت. در واقع قانون نانوشته، مداخله کارشناسان برای اداره تاثیرگذار امور را ضروری می‌داند.

بغزیان درباره همکاری احتمالی دولت با فعالین اقتصادی اظهار داشت: فعالین بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توانند در راستای گره گشایی از اقتصاد همراهی‌ای توام با تاثیرگذاری با قوه مجریه داشته باشند، اما باید این مسئله را در نظر گرفت که آن‌ها ذینفع هستند و به همین دلیل فضا برای منفعت طلبی شان فراهم است، یعنی اگر به سمت فعالینی بروند که مثلا سابقه فرار از مالیات یا قاچاق را دارند، موجب می‌شود که بخواهند از رابطه با دولت به نفع خود سوءاستفاده کنند. پس لازم است، در رابطه گرفتن با آن‌ها دقت داشته باشیم تا با شناخت جلو برویم.

وی توضیح داد: با همه این تفاسیر «سفره مردم» به قدری مهم و حیاتی است که باید دقت ۱۰۰ درصدی برای اداره امور داشته باشیم. در قدم اول حتماً باید ویژگی تخصص و تجربه مدنظر قرار بگیرد. به این معنی که مسئولان باید در آنِ واحد هم تخصص داشته باشند، هم با تجربه و البته هم تعهد باشند. متاسفانه تا امروز به هنگام گزینش نیرو‌ها منافع گروهی و جناحی اولویت بود که این رویه غلط افرادی را روی کار آورده است که شاخصه‌های لازم برای اثرگذاری را نداشتند. اگر دنبال کاهش مشکلات و در نتیجه توسعه هستیم، لازم است رابطه را فراموش کرده و افراد را بر اساس ضابطه انتخاب کنیم تا بتوانیم از این طریق از مصالح جمعی مراقبت کنیم. برای این مهم حتی می‌توان سراغ چهره‌هایی از مخالفین هم رفت.

آلبرت بغزیان در پایان گفت: واقعیت چیزی جز این نیست که نمی‌توانیم چشم انداز روشنی را برای قیمت‌ها متصور شویم. انگار مردم باید به گرانی اقلام مصرفی عادت کنند. نکته نگران کننده این است که حتی روند کاهشی نرخ ارز هم چاره ساز نشد و به عنوان قیمت خودرو، میوه، لوازم بهداشتی و ... همچنان سیر صعودی دارند. دولت در آغاز سال باید همتی مضاعف به خرج بدهد تا دغدغه‌های معیشتی را حتی القدور کمرنگ‌تر کند؛ هرچند که دولت سیزدهم فاقد تخصص و تجربه لازم است.
برچسب ها: آلبرت بغزیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها