به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۹۶۵۷۳

تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس

تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس
گروه جامعه:براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۲۰ فروردین) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط «قابل قبول» قرار دارد اما با کاهش تندی باد و آغاز تردد خودروها کیفیت هوا در مناطق پرتردد برای گروه‌های حساس ناسالم خواهد شد.
 
براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح روز یکشنبه (۲۰ فروردین ماه) با کاهش نسبی تندی باد و آغاز تردد خودروها بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کیفیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد.طی روز با افزایش تندی باد پراکندگی آلاینده‌ها تسهیل خواهد شد، هرچند با وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات بعدازظهر احتمال گسیل گردوخاک از مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا وجود خواهد داشت.

با تداوم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت یکشنبه از میزان غلظت ذرات معلق کاسته می‌شود که برقراری وضعیت قابل‌ قبول را در بیشتر مناطق به دنبال خواهد داشت.کاهش تندی باد تا صبح روز دوشنبه (۲۱ فروردین) همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی شرایط مناسب را برای تجمع آلاینده‌ها فراهم خواهد کرد و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

افزایش تندی باد در طول روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را موجب می‌شود. با کاهش نسبی تندی باد و افزایش ترافیک شامگاهی تا ساعات پایانی دوشنبه احتمال افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد وجود خواهد داشت.بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم اکنون میانگین شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۹۵ و در شرایط قابل قبول قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۷۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.
برچسب ها: آلودگی هوا تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها