به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۳۹۶۷۷
درخواست شهرداری از دولت؛

افزایش نرخ کرایه‌​هاي حمل‌ونقل عمومی

گروه جامعه: معاون ترافیک شهردار تهران از افزایش نرخ کرایه‌های حمل ونقل عمومی از 16 اردیبهشت ماه خبر داد.
افزایش نرخ کرایه‌​هاي حمل‌ونقل عمومی
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو موضوعی است که هرساله قبل از پایان سال و با متناسب با نرخ تورم جامعه با ملاحظه طبقات مختلف اجتماعی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند از طریق شهرداری تهران به شورای شهر ارائه و پس از تصویب شورا و تایید فرمانداری اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه هرساله میزان پیشنهاد ارائه شده از سوی شهرداری تهران برای افزایش نرخ کرایه‌ها بسیار کمتر از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است افزود: این امر بدین جهت است که معتقدیم حمل و نقل عمومی باید در تهران ارزان باشد.

تشکری هاشمی به نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال جاری اشاره کرد و گفت: مطابق هرسال اواخر سال 92 شهرداری تهران پیشنهاد خود را در خصوص نرخ کرایه‌ها به شورای شهر ارائه و این نرخ‌ها تصویب شد و قرار بود در ابتدای سال اجرا شود ولی بنابر درخواست دولت مبنی بر تامل تا تعیین نرخ سوخت اجرای این مصوبه با تاخیر مواجه شد.

معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی در مرحله اول در اردیبهشت ماه قرار بود اجرا شود بر این اساس تا چهارم اردیبهشت ماه صبر کردیم و قرار بود از چهارم اردیبهشت ماه در چارچوب سیاست‌های دولت افزایش نرخ کرایه‌ها را داشته باشیم. اما حسب نظر دولت و همراهی با عزیزانی که فاز دوم هدفمندی را اجرا کردند با سعه صدر و همراهی رانندگان اتوبوس بخش خصوصی و تاکسی شهر و برابر مذاکراتی که با مسئولان دولتی انجام شد، زمان اجرای نرخ‌های جدید مصوب حمل و نقل عمومی به 16 اردیبهشت ماه موکول شد.

وی با اشاره به اینکه نرخ‌هایی که در سال گذشته مصوب شده است تنها جبران‌کننده بخشی از تورم سالانه بوده و تاثیر هدفمندسازی مرحله دوم در آنها دیده نشده است افزود: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت سوخت به صورت مستقیم و تاثیر قیمت سوخت بر سایر کالاها و خدمات به صورت غیرمستقیم در مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران اندازه‌گیری نشده بود، لذا مقرر شد بررسی لازم انجام شود و با دولت نیز در این خصوص مذاکره کنیم.

معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برابر مذاکرات صورت گرفته مسئولان دولت ابراز تمایل کردند تا نظام‌های حمایتی که جبران‌کننده افزایش نرخ سوخت و تبعات آن باشد را پیشنهاد دهند که ما نیز استقبال کردیم و بر این اساس یا این نظام حمایتی جبران‌کننده از سوی دولت اجرا می‌شود که در این صورت هزینه‌های مازاد سیستم‌های حمل و نقل عمومی تامین خواهد شد و یا آنکه شهرداری تهران لایحه‌ای را مجددا به شورای شهر تهران مبنی بر تاثیر سوخت بر کرایه‌ها ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برابر اعلام قبلی از 16اردیبهشت ماه نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی در تهران اجرا خواهد شد گفت:‌ در تلاشیم تا نیازی به دو بار افزایش نرخ‌ها نداشته باشیم اما فعلا براساس مصوبه کنونی از 16 اردیبهشت‌ماه در بخش تاکسیرانی به طور متوسط 25 درصد، اتوبوسرانی 20 درصد و مترو 15 درصد افزایش کرایه خواهیم داشت. معاون ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: به تاخیر انداختن نرخ کرایه‌ها تا 16 اردیبهشت نتیجه همکاری خوب رانندگان بخش خصوصی با مدیریت شهری و اعتماد به سیاست‌های حمایتی دولت است و از همه رانندگانی که در این 10 روز مدیریت شهری و دولت را یاری می‌کنند تشکر می‌کنیم.

وی به تاثیر افزایش نرخ سوخت بر تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر هر تاکسی به طور متوسط روزانه 300 کیلومتر پیمایش داشته باشد با احتساب مصرف 15 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر این تاکسی روزانه حدود 45 لیتر بنزین می‌سوزاند که با افزایش فعلی این رقم 13 هزار و 500 تومان می‌شود که اگر برای آن 25 روز کار در ماه را محاسبه کنیم باید بگوییم هزینه مستقیم وارد شده به راننده در ماه تنها از قبل افزایش قیمت بنزین 337 هزار و 500 تومان است. این درحالیست که باید هزینه‌های غیرمستقیم را نیز به این هزینه اضافه کنیم که بدین ترتیب پیش‌بینی می‌کنیم فقط در بحث بنزین چیزی معادل 14 درصد افزایش هزینه را برای رانندگان تاکسی درنظر بگیریم.

معاون ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران ترجیح می‌دهد که کرایه‌ها گران نشود و از نظام‌های جبرانی دولت استفاده شود، افزود: اهمیت طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و تاثیرات عمیق آن بر اقتصاد و سیاست‌های حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهران واضح است اما حقوق 80 هزار راننده تاکسی نیز که به طور مستقیم و غیرمستقیم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی درگیرند نیز باید درنظر گرفته شود.

تشکری هاشمی به بخش اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های خصوصی قیمت گازوئیل لیتری 100 تومان گران شده است و با احتساب روزانه مصرف 120 تا 150 لیتر گازوئیل توسط اتوبوس‌های بخش خصوصی باید بگوییم تنها از قبل افزایش مستقیم قیمت گازوییل رانندگان این بخش روزانه باید بین 12 تا 15 هزار تومان پول بیشتر بپردازند.

وی به بحث مترو اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس نرخ برق حمل ونقل ریلی پایین‌ترین تعرفه مصوب برق باید باشد که در این خصوص کمترین تعرفه برق مربوط به چاه‌های کشاورزی است. این در حالیست که وزارت نیرو پایین ترین تعرفه برق صنعتی را که سه برابر گران‌تر از برق چاه‌های کشاورزی است از شهرداری دریافت می‌کند. معاون ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: انتظار داریم که تعرفه برق مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای محاسبه قیمت تمام شده برق مترو شود و اختلاف نظر وزارت نیرو با شهرداری تهران از طریق بخش حقوقی مجلس و یا مداخله مثبت دولت برطرف شود.

وی به پیشنهاد شهرداری تهران برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به دولت پیشنهاد کردیم قیمت سوخت بخش حمل و نقل عمومی در این فاز افزایش نیابد و ما هم متقابلا نرخ کرایه‌ها را بیشتر از نرخ تورم سالانه افزایش ندهیم اما این امر مورد قبول واقع نشد لذا باید منتظر بمانیم تا دولت ساز و کارهای جبرانی خود را پیشنهاد بدهد.

معاون ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: در راستای سیاست‌های دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش مترو و اتوبوس‌های غیرخصوصی شرکت واحد همراهی لازم را شهرداری تهران خواهد داشت و اعمال تغییر نرخ در این بخش را موکول به هماهنگی کامل با دولت خواهیم کرد و علی رغم بار مالی این دو بخش ترجیح می‌دهیم که با نهایت هماهنگی دولت هرگونه تغییر نرخ صورت گیرد.

وی در خصوص شیوه افزایش نرخ کرایه‌ها گفت: هدف شهرداری تهران این است که در یک نوبت نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی گران شود و حداقل افزایش‌ها را در کنار رعایت حال رانندگان بخش حمل و نقل عمومی داشته باشیم تا به طبقات ضعیف نیز فشاری نیاید. معاون ترافیک شهردار تهران با تاکید مجدد مبنی بر اینکه شهرداری تهران به هیچ‌وجه موافق افزایش نرخ کرایه‌ها نیست گفت: در عین حال انتظار داریم نظام جبرانی بخش خصوصی از سوی دولت هرچه سریع‌تر مشخص شود تا مجبور نشویم کرایه‌ها را بیش از نرخ‌های مصوب سال گذشته افزایش دهیم.
مرجع : ايسنا