به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۳ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۹۷۲۱۰
انتظارات تورمی به مسائل سیاسی گره خورده است

رساندن تورم به ۲۵ درصد؟ آرزوهایشان را می‌گویند

رساندن تورم به ۲۵ درصد؟ آرزوهایشان را می‌گویند
گروه اقتصادی: صحبت‌های اخیر رئیس بانک مرکزی برای هدف گذاری دستیابی به تورم ۲۵ درصد زیر ذره بین اقتصاددانان قرار گرفته است. هر چند دولت سیزدهم سابقه چنین اعداد و ارقامی را در سخنان مسئولین خود دارد که تاکنون هیچکدام از آن‌ها به نتیجه نرسیده اند. از سوی دیگر نوسان‌های بازار ارز و چالش‌های دلار نیز با تعویض رئیس بانک مرکزی مدیریت نشده است.
 
به گزارش انتخاب، فرشاد پرویزیان، نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، درباره اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر تورم ۲۵ درصد  گفت: نظریه‌ها برای رفتار واقعی در اقتصاد است؛ باید ببینیم که آیا مقدورات لازم را برای این نرخ‌ها دارند یا ندارند! وقتی گفته می‌شود که ایشان می‌گوید به نرخ ۲۸ هزار تومان اعتماد کنید همه می‌گویند به ۴۲۰۰ هم اعتماد کردیم چه شد؟ اول رئیس بانک مرکزی باید اعلام کند کدام نرخ را می‌خواهد به ۲۸ هزار تومان برساند؟ اصلا کدام نرخ را قبول دارند؟ تورم ۲۵ درصد هم همین است؛ رسیدن به این میزان تورم نیز مشخص نیست با چه ساز و کاری می‌خواهد صورت بگیرد.

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، سپس درباره بزرگنمایی اعداد توسط دولت اشاره کرد: این صحبت‌ها آرزو هایشان است و فکر می‌کنند می‌توانند به این اعداد برسند. یکی از وزرایشان نیز می‌خواست با یک میلیون تومان شغل درست کند یا چهار میلیون مسکن بسازند.

وی در ادامه نسبت به راهکار مهار تورم در وضعیت فعلی بانک مرکزی افزود: اینکه نرخ تورمی هدف گرفته می‌شود کار درستی است، اما اینکه چقدر می‌تواند به این نرخ برسد و در چه بازه زمانی هم مهم است. ما یک تورم داریم و یک انتظارات تورمی که به مسائل سیاسی گره خورده است. از طرف دیگر ما دولتی داریم که کسری بودجه شدید دارد و خلق نقدینگی بصورت واقعی رخ داده است. انتظارات تورمی نیز در کنار نقدینگی موجب افزایش قیمت دلار می‌شود و سپس افزایش نرخ دلار موجب افزایش هزینه تولید و تورم بیشتر می‌شود. این یک چرخه باطل است که اقتصاد ما در آن گرفتار شده است.

وی تاکید کرد: رئیس بانک مرکزی اگر بتواند انتظارات تورمی را مهار کند موثر است، زیرا ریشه در اقتصاد ندارد بلکه ریشه در سیاست دارد. رئیس بانک مرکزی اگر بتواند اعتماد فعالان اقتصادی را به خود جلب کند، آنگاه می‌توان به تورم زیر ۲۵ درصد هم رسید.

پرویزیان در پایان درباره تاثیر بهبود روابط خارجی بر تورم گفت: ارتباط با عربستان دقیقا همان انتظارات تورمی است که با نرخ ریال و نرخ حقیقی دلار متفاوت است. اما انتظارات تورمی باید به صورت دائم مهار شود. شعار درمانی نباید صورت بگیرد. مثل آن بنده خدایی که گفت درهم‌ها سرازیر می‌شود، اما درهمی سرازیر نشد. مردم دیگر بازی این حرف‌ها نمی‌خورند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها