به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۳۹۷۷۰۷

داروهای رایجی که کلیه را نابود می‌کند

داروهای رایجی که کلیه را نابود می‌کند
گروه سلامت: داروهایی که روزانه در کابینت شما پنهان می‌شوند، می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند. داروهایی که روزانه در کابینت شما پنهان می‌شوند، می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند. به‌نوشته نشریه پزشکی Healthline این در حالی است که برخی از افراد در معرض خطر آسیب کلیوی ناشی از داروهای رایج هستند، از جمله افرادی که بالای ۶۰ سال دارند یا با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا زندگی می‌کنند.
 
آنتی‌بیوتیک‌ها
بسیاری از افراد زمانی که احساس می‌کنند سرماخوردگی شروع می‌شود، سعی می‌کنند با آنتی‌بیوتیک‌های باقی مانده خوددرمانی کنند. این امر نه‌ تنها برای سرماخوردگی ناشی از ویروس موثر نیست، بلکه ممکن است باعث مشکلات حاد کلیوی شود.

مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI)
این داروها مانند امپرازول به کاهش اسید معده کمک می‌کنند و از رایج‌ترین داروهای تجویزشده هستند. درحالی‌که خطر کلی آنها برای آسیب کلیوی کم است، استفاده طولانی‌ مدت و دوزهای بالاتر شانس بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد.

داروهای فشار خون
شما نباید مصرف این داروها را متوقف کنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. با این‌ حال، هنگام استفاده از این داروها، باید مراقب سایر داروهایی باشید که می‌توانند به کلیه‌های شما ضرر برسانند.

مکمل‌ها
در حالی‌که همه مکمل‌ها ناسالم نیستند، با پزشک خود برای راهنمایی در مورد بهترین راه مصرف مکمل‌ها صحبت کنید. بزرگترین نگرانی در مورد مکمل‌های گیاهی، تعامل آنها با داروهای نسخه‌ای و OTC و توانایی آنها در ایجاد آسیب کلیه است.

داروهای روانپزشکی
داروهای تجویزی که برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می‌شوند نیز می‌توانند باعث مشکلات کلیوی شوند، مانند پروزاک (فلوکستین)، که یک داروی ضدافسردگی است. سمیت کلیوی ناشی از دارو می‌تواند به دو نوع بیماری کلیوی کمک کند: بیماری مزمن کلیه (CKD) و آسیب حاد کلیه (AKI).با این‌ حال گفتنی است حتی اگر آسیب کلیه به‌دلیل دارو باشد، قطع مصرف دارو و روی‌آوردن به درمان‌های جایگزین، نباید بدون دستور پزشک انجام شود.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: دارو کلیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها