به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۳۹۷۸۳

۵ شخصیت تاثیرگذار در انتخابات عراق

گروه بين​الملل: مردم عراق روز چهارشنبه در اولین انتخابات پارلمانی پس از خروج نظامیان آمریکایی شرکت‌ می‌کنند که پنج بازیگر اصلی دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بغداد پنج بازیگر اصلی این انتخابات را به شرح زیر معرفی کرد:
۵ شخصیت تاثیرگذار در انتخابات عراق
- نوری المالکی
نخست وزیر عراق در حالی برای سومین دوره تصدی‌اش تلاش می‌کند که دولت این کشور سعی در مهار خشونت‌های فزاینده دارد. مالکی دهه‌ها در تبعید به‌سر برد اما پس از حمله نظامی آمریکا به عراق به این کشور بازگشت و در سال 2006 میلادی ریاست اولین دولت دائمی عراق را پس از سرنگونی صدام به عهده گرفت.مالکی 63 ساله به رهبری قوی شهره است که پس از رسیدن به قدرت ثبات نسبی را در این کشور برقرار کرد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی در انتخابات سال 2010 میلادی پس از یک گروه تحت حمایت سنی‌ها به جایگاه دوم رسید اما او با سایر احزاب شیعه ائتلافی برای پایه‌ریزی دولت وحدت ملی تشکیل داد. افزایش خشونت‌ها و ناآرامی در سال گذشته که بدترین نوع خشونت‌ها در چند ساله گذشته بوده است به اعتبار مالکی خدشه وارد کرد.او همچنین به دلیل گرایشات مستبدانه خود مورد انتقاد قرار گرفته است.

- اسامه النجیفی

نجیفی رئیس پارلمان عراق و بلند پایه‌ترین سیاستمدار این کشور از اقلیت سنی است. او زمانی عضو گروه سکولار سنی فهرست العراقیه بود که در سال 2010 میلادی بیشترین کرسی پارلمان را به دست آورد و از دیر باز با مالکی اختلاف داشت. نجیفی از آن زمان به بعد حزب خود را تشکیل داد که برادرش ، فرماندار استان شمالی نینوا رهبری آن را به عهده دارد.

زمانی که نیروهای دولت در آوریل سال گذشته میلادی بر ضد معترضان ضد دولتی سنی نزدیک شهر سنی‌نشین حویجه در شمال عراق بسیج شدند نجیفی استعفای کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام را به نام « آشتی ملی » خواستار شد. او از حمله‌ای که ماه فوریه به کاروانش در شهر موصل واقع در شمال عراق شد ، جان سالم به‌در برد.

- علی سیستانی

آیت الله علی سیستانی ،روحانی شیعه به‌طور کلی از سیاست دور مانده است اما میلیون‌ها نفر هوادارش هستند و او از نفوذ زیادی برخوردار است. سیستانی یکی از اعضای برجسته « مرجعیت » شورای عالی شیعه در عراق و مورد احترام بسیاری از سیاستمداران شیعه است. او از سال 2003 میلادی گاهی دخالت‌هایی در سیاست داشته است و در سال 2010 میلادی بدون تایید حزبی حضور گسترده مردم را در انتخابات خواستار شد. بازگشت سیستانی به نجف در اوت سال 2004 میلادی پس از درمان در لندن از شدت رویارویی میان نظامیان آمریکایی و شبه‌نظامیان شیعه ارتش المهدی کاست.

سیستانی همچنین واشنگتن را برای تسریع روند انتخابات دموکراتیک در اوایل سال 2004 میلادی تحت فشار قرار داد و از سال 2006 میلادی به بعد به‌عنوان نیروی راهنمایی در پس ایجاد ائتلاف هوادار شیعه در پارلمان عمل کرد. او بارها در زمان تشدید درگیری‌های فرقه ای از سال 2006 تا 2008 میلادی خواستار آرامش شد.

- مقتدی صدر
مقتدی صدر روحانی شیعه در ماه فوریه اعلام کرد خود را از سیاست کنار می‌کشد اما همچنان یک رهبر بالقوه است. او پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی به محبوبیت گسترده‌ای دست یافت. صدر پس از حمایت از مالکی در سال 2006 میلادی به هوادارانش در سال 2007 میلادی دستور داد از کابینه خارج شوند. صدر بار دیگر در دسامبر سال 2010 میلادی از مالکی حمایت کرد اما از آن زمان تاکنون از منتقدان صریح دولت عراق بوده است. او پس از عقب‌نشینی از سیاست در سخنانی مالکی را « مستبد » خواند.

- مسعود بارزانی
بارزانی رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق است. بارزانی و حزب دموکراتیک کردستان از مدت‌ها پیش با جلال طالبانی ،رئیس‌جمهور عراق قطبی تشکیل داده‌اند تا این‌که جایگاه اتحادیه میهنی کردستان به رهبری طالبانی در انتخابات منطقه‌ای اخیر متزلزل شد. مسعود بارزانی فرزند ملا مصطفی بارزانی ،رهبر ملی‌گرای کرد است که در سال 1979 میلادی رهبر حزب دموکراتیک کردستان شد.

بارزانی و طالبانی پس از حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی توافق کردند طالبانی رئیس‌جمهور و بارزانی رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق شوند. اگر چه او در ابقای مالکی در سال 2010 میلادی نقش داشت ،اما اکنون یکی از مخالفان و منتقدان نخست‌وزیر عراق است.