به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۳۹۷۸۶

کارگران زن؛ ارزان‌ترین نیروی کار کشور

گروه اقتصادي: یک فعال حقوق زنان کارگر افزایش گفت: قوانین اشتغال زنان به صورت حداقلی اجرا می شوند به طوری که واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند.
 «هاله صفرزاده» در این باره گفت: طرح هایی که با هدف حمایت از خانواده تنظیم شده اند شرایط اشتغال را برای زنان سختتر خواهند کرد زیرا اکثر خانواده ها به درآمد حاصل از کار زن احتیاج دارند و خانه نشینی زن فشار اقتصادی بیشتری به خانواده وارد خواهد اورد.

این فعال اجتماعی در خصوص شرایط اشتغال غیر رسمی زنان با یادآوری اینکه شرایط به نحوی است که زنان با کمترین دستمزدها به كار راضی می شوند، گفت: اشتغال غیر رسمی زنان کارگر منجر به رشد فقر و کاهش کیفیت زندگی خانواده و فرزندان خواهد شد. راه حل این معضل افزایش نظارت بر کارگاه‌های کوچک و اشتغال خانگی است. وی با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال کارگران زن به مراتب از کارگران مرد بدتر است، افزود: قوانین اشتغال زنان به صورت حداقلی اجرا می شوند طوری که واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند و در برخی موارد زنان مجرد را با تعهد عدم ازدواج و بارداری به کار می گیرند.

وی بایادآوری اینکه کارفرمایان به ندرت در کارگاه یا واحد صنعتی برای کارگران زن مهدکودک دائر می‌کنند، گفت: همه این شرایط دست به دست هم داده تا وضعیت اشتغال زنان بدتر از مردان باشد و در عین حال از حمایت‌های قانونی،‌ حقوق و مزایای کمتری برخوردارند. صفرزاده با اعلام اینکه کارگران زن ارزانترین نیروهای کار فعلی جامعه هستند، تصریح کرد: دستمزد پائین زنان کارگر حتی منجر به اعتراض همکاران مرد آنها شده است. کارگران مرد معتقدند اگر زنان دستمزد بیشتری مطالبه کنند،‌ دستمزد کلی کارگران نیز افزایش خواهد یافت. با این حال باید در نظر بگیریم که احتمال اخراج و بیکاری زنان در صورت تقاضای دستمزد بالاتر،‌ بیشتر از مردان است.
مرجع : ايلنا