کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

منطقا درست نیست که ما بنزین را با این قیمت در شرایط تحریمی از روسیه بخریم

۴.۵ میلیون دلار گران فروشی بنزینی روسیه به ایران؟

28 فروردين 1402 ساعت 10:31


گروه اقتصادی: چالش های انرژی در ایران گویا تمامی ندارد و هر روز یک وجه از خود را به نمایش می گذارد. از جمله در حوزه بنزین که با نوروز امسال مصرف بالا آن مشخص شد و دولت پس از آن ناچار گردید از روسیه واردات بنزین و گازوییل داشته باشد که در این بین برخی ادعا ها گویای گران فروشی 4.5میلیون دلاری بنزین روسی است. با این وجود دولت بدون توجه به مسئله ی بهینه سازی مصرف خودرو ها همواره مقصر را مردم می داند.

 
به زارش انتخاب، سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی، در آغاز درباره واردات بنزین از روسیه و ناترازی مصرف  گفت: تولید بنزین در ایران با ظرفیت های پالایشگاهی که داریم در سال های اخیر با توسعه خوبی همراه بوده است مخصوصا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اما رشد مصرف که دلایل خاص خود را دارد باعث ناترازی شده است و مصرف از عرضه جلو زده است. رشد مصرف نیز یکی از دلایل مهمش قیمت بنزین در فضای تورمی است. با توجه به اینکه بنزین در قیمت سه هزار تومان تثبیت هم شده، این قیمت به لحاظ واقعی افت زیاد کرده است. بنابراین وقتی قیمت واقعی کالاها کاهش می یابد تقاضا افزایش می یابد و ساختار خودرو هایی هم که ایران می سازد بر این قضیه دامن زده است.

وی در ادامه نسبت به 4.5میلیون دلار گران فروشی بنزین روسیه به ایران افزود: آمار ها در این زمینه مبهم است اما به هر حال با توجه به اینکه روس ها در زمینه فروش محصولات نفتی شان دچار مشکل هستند و با توجه به همکاری هایی که بین ایران و روسیه شکل گرفته است، باید بنزین ارزان تری به ایران بدهند. قاعدتا این مسئله می تواند یک بازار هم ایجاد کند. بنظر می رسد فعلا سرمایه گذاری در بخش تولید نیز نتیجه نمی دهد زیرا زمان بر است. با این وجود واردات در کوتاه مدت تنها چاره است، البته منطقا درست نیست که ما بنزین را با این قیمت در شرایط تحریمی از روسیه بخریم.

میرترابی در پایان درباره علت ناترازی بنزین در ایران گفت: ما در ایران به دلیل اینکه سرانه خودرو هایمان در حال افزایش است و استقاط خودرو هم نداریم، طبیعی است که یک رشد در مصرف داشته باشیم، منتهی رشد غیرطبیعی ناشی از عدم اصلاح ساختار تولید خودرو و مصرف آن هاست. مثلا در عربستان بین 9 تا 11برابر ایران یارانه سوخت داده اند ولی الان قیمت بنزین در عربستان 10برابر ایران است. این نشان می دهد که ما خیلی قیمت های ارزانی داریم و از طرفی اصلاح قیمت نیز توجیه پذیر نیست. در این بستر طبیعتا رشد تقاضا از حد معقول فراتر می رود و واردات هم با وجود محدودیت های ارزی یکی از راهکارهای موقت است.


کد مطلب: 398199

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/398199/۴-۵-میلیون-دلار-گران-فروشی-بنزینی-روسیه-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir