به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۹۸۶۵۸

با آب داغ دوش بگیریم یا آب سرد؟

با آب داغ دوش بگیریم یا آب سرد؟
گروه سلامت: آیا جزو افرادی هستید که عاشق دوش آب داغ در صبح هستید؟ هر چند دوش آب داغ خواص درمانی خودش را دارد؛ اما آیا می‌دانستید که دوش آب سرد هم خیلی برایتان مفید است؟به گزارش بهداشت نیوز، دوش آب سرد فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از تسکین خارش پوست گرفته تا تقویت گردش خون. اما کدام‌یک بهتر است؟
 
دوش آب سرد چه فوایدی دارد؟
دوش آب سرد خیلی برایتان خوب است، مگر اینکه ناخوش باشید یا پزشک به شما توصیه کرده باشد دوش آب سرد نگیرید.

شُل کردن عضلات و بهبود گردش خون در بدن
بعد از یک جلسه تمرین و ورزش سخت، دوش آب سرد کمک می‌کند تا عضلات خسته‌تان شُل شوند و استراحت کنند. دوش آب سرد جلوی درد عضله را می‌گیرد و گردش خون را در تمام بدن بهبود می‌دهد. ضمناً دوش آب سرد از التهاب می‌کاهد و درد و کرختی را تسکین می‌دهد.

محافظت از پوست و مو
وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید، چربی‌های طبیعی پوست‌ و موی‌تان از بین نمی‌رود. آب سرد، منافذ پوست را می‌بندد و در نتیجه پوست را سفت می‌کند. ضمناً آب سرد با موهایتان مهربان است و جلوی ریزش آنها را نیز می‌گیرد.

هشیارتر و باانرژی‌تر کردن شما
صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، قطرات آب سرد دوش که به بدنتان می‌خورند شما را بیدار و هشیار می‌کنند و باانرژی می‌شوید. این شوک برای بدن شما باعث افزایش ضربان قلب و اکسیژن‌گیری‌تان می‌شود که این اتفاق هم برای شما انرژی‌بخش است.

کمک به کاهش وزن
مقداری سلول‌ چربی در بدن وجود دارند، خصوصاً در اطراف گردن و شانه‌ها که با چربی‌سوزی، تولید گرما می‌کنند. سلول‌های شما وقتی در معرض محرکی سرد قرار می‌گیرید (مثلاً آب سرد)، این چربی‌سوزی را انجام می‌دهند و در نتیجه به کاهش وزنتان کمک می‌کنند.

بهبود گردش خون در بدن
ازآنجایی‌که دوش آب سرد باعث می‌شود جریان خون در بدن سرعت بگیرد تا دمای بدنتان حفظ شود، برای کاهش التهاب مفید بوده و می‌تواند جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرد.

تسکین خارش پوست
اگر به عارضهٔ پوستی اگزما مبتلا هستید که باعث خارش پوستتان می‌شود، گرفتن دوش آب سرد می‌تواند احساس خارش را که وادارتان می‌کند پوستتان را بخراشید تسکین بدهد.

فواید دوش آب داغ
وقتی دوش آب داغ می‌گیرید، عصب‌ها و عضلاتتان ریلکس می‌شوند و باعث می‌شود کلاً احساس آرامش کنید. آب داغ با کمک به گردش خون در بدن می‌تواند سفتی مفاصلی مانند زانوها و شانه‌ها را کاهش دهد.

تسکین علائم تنفسی
یک راهکار طبیعی و سنتی برای سرماخوردگی و سرفه، قراردادن بینی و دهان در معرض بخار آب داغ است. وقتی زیر دوش آب داغ می‌ایستید، بخار و گرمایی که از آب داغ به شما می‌رسد، خلط و ترشحات تنفسی‌تان را رقیق می‌کند، راه‌های هوایی‌تان را باز و بینی‌تان را پاک‌سازی می‌کند.

کاهش جوش پوست
بخار و گرمای دوش آب داغ، منافذ پوستتان را باز می‌کند و می‌توانید چربی‌ها و آلودگی‌های پوستتان را بسابید و پاک کنید و در نتیجه جوش‌های سرسفید و  سرسیاهتان کمتر شوند.

کمک به خواب بهتر
دوش آب داغ کمک می‌کند تنش بدنتان از بین برود و عضلاتتان شل شوند. در نتیجه احساس خستگی‌تان کمتر شده و خواب بهتری خواهید داشت. فقط کافی است مطمئن شوید آب دوش خیلی داغ نباشد.

طبق توصیه متخصصین پوست و مو، چگونه دوش بگیرید؟
بهتر است روزی یک‌بار دوش بگیرید و طی روزهای بسیار گرم سال روزی دو بار. طولانی‌مدت در حمام ماندن باعث خشکی پوست و مو می‌شود، پس بهتر است دوش‌گرفتن و حمام‌کردنتان را به پنج دقیقه یا کمتر محدود کنید، خصوصاً اگر عارضه پوستی دارید. نسبت به محصولاتی که برای شستشو استفاده می‌کنید دقیق باشید و از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید که پوستتان را تغذیه می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک دوش فوری بگیرید می‌توانید بیشتر روی زیربغل و کشاله ران و پاهایتان تمرکز کنید. در مورد دست‌ها و پاها گاهی فقط آب‌کشیدن کافی است. اگر با آب سرد یا آب داغ راحت نیستید با آب ولرم دوش بگیرید.
موهایتان را زیاد نشویید؛ دو بار در هفته کافی است. ضمناً از محصولاتی برای موهایتان استفاده کنید که مناسب نوع موی شما باشند. دیربه‌دیر هم موهایتان را نشویید؛ چون باعث شوره‌زدن خواهد شد.اول از موهایتان شروع کنید و آنها را بشویید، نرم‌کننده بزنید و سپس باقی قسمت‌های بدن را بشویید. اگر جوش و آکنه دارید، نرم‌کننده موهایتان را پیش از اینکه بدنتان را بشویید آب‌کشی کنید.

کدام‌یک برای سلامتی‌تان بهتر است: دوش آب داغ یا دوش آب سرد؟
هم دوش آب سرد و هم دوش آب داغ فواید خودشان را دارند. ایده‌آل این است که با آب ولرم دوش بگیرید و سپس وقتی هنوز پوستتان مرطوب است، مرطوب‌کننده بزنید. همان‌طور که گفتیم دوش آب داغ می‌تواند عضلاتتان را ریلکس  و راه‌های هوایی بینی‌تان را پاک‌سازی کند و دوش آب سرد هم می‌تواند خارش پوستتان را تسکین دهد.
شما می‌توانید بسته به آب‌وهوا و وضعیت سلامتی‌تان انتخاب کنید که دوش آب داغ بگیرید یا آب سرد. مطمئناً در زمستان و همچنین وقتی تب دارید یا سرماخورده‌اید بهتر است دوش آب سرد نگیرید. ضمناً اگر دوش آب سرد دوست ندارید، حداقل از آب ولرم استفاده کنید نه آب خیلی گرم.

چه زمانی دوش آب داغ یا دوش آب سرد بگیریم؟
بهتر است بعد از تمرینات ورزشی، بعد از بیدارشدن از خواب و حتی بعد از اینکه از سر کار به خانه برگشتید دوش آب سرد بگیرید و تمیز و ریلکس شوید.اگر ناخوش و بیمار باشید دوش آب سرد می‌تواند احساس بدی به شما بدهد؛ زیرا اثرات معکوس بر سیستم ایمنی‌تان می‌گذارد. اگر سرما خورده‌اید، سرفه می‌کنید، تب دارید با دوش آب سرد حالتان بدتر می‌شود و بیشتر طول می‌کشد تا بدنتان گرم شود.در تابستان، دوش آب ولرم یا دوش آب سرد می‌تواند کمکتان کند در هوای گرم و مرطوب، کمتر احساس چسبناک بودن کنید.

اگر یکی دو ساعت پیش از خواب یا وقتی ناخوش هستید دوش آب گرم یا آب داغ بگیرید بسیار خوب است. بعد از ماساژ هم دوش آب گرم کمک می‌کند تا روغن‌های روی پوستتان خوب جذب شود.اگر موهایتان را با آب سرد بشویید و بدون اینکه آنها را خشک کنید زیر آفتاب بروید احتمال دارد سردرد بگیرید. یا اگر فشار خونتان بالاست، دوش آب گرم می‌تواند آن را بالاتر ببرد.

مضرات دوش آب داغ
. دوش آب داغ می‌تواند پوست را خشک کند. سلول‌های کراتین موجود در لایهٔ رویی پوست در تماس با آب داغ آسیب می‌بینند؛ بنابراین رطوبت در پوست نمی‌ماند و منجر به خشکی پوست می‌شود.
. دوش آب داغ می‌تواند عوارض پوستی مانند اگزما را تشدید کند، چون آب خیلی گرم پوست را خشک می‌کند. همچنین آب داغ می‌تواند باعث خارش پوست شود حتی اگر هیچ عارضه پوستی نداشته باشید.
. اگر فشارخون بالا یا بیماری قلبی و عروقی دارید، دوش آب داغ به شما توصیه نمی‌شود. چون اگر آب خیلی گرم باشد می‌تواند این عوارض را تشدید کند.
. اگر آب خیلی داغ باشد و به موهایتان شامپو بزنید ممکن است موها خیلی خشک شوند و چربی‌های پوست سرتان کاملاً از بین بروند و موهایتان بعد از خشک‌شدن وز شوند. در مورد پوست هم همین‌طور؛ آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و آن را خشک و خارش‌دار کند.

مضرات دوش آب سرد
اگر ناخوش و بیمار باشید دوش آب سرد می‌تواند احساس بدی به شما بدهد؛ زیرا اثرات معکوس بر سیستم ایمنی‌تان می‌گذارد. اگر سرما خورده‌اید، سرفه می‌کنید، تب دارید با دوش آب سرد حالتان بدتر می‌شود و بیشتر طول می‌کشد تا بدنتان گرم شود.

خلاصه
شما چه دوش آب داغ انتخاب کنید و چه دوش آب سرد، زیاد زیر دوش نمانید؛ چون پوستتان را خشک می‌کند. اگر بیماری قلبی دارید دوش آب داغ نگیرید. در مورد محصولاتی که در حمام استفاده می‌کنید دقیق باشید. دوش آب سرد و آب گرم هر چند مزایا و معایب خود را دارند، آب ولرم بهترین نتایج را دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها