به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۹۸۶۸۰
سیگنال گرانی به بازار خودرو

زمستان 1403؛ موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده!

زمستان 1403؛ موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده!
گروه اقتصادی:  اولویت‌بندی متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه مشخص شدند و از تیر ماه تحویل 3000 خودرو آغاز می‌شود. اما آن‌طور که برخی مخاطبان گزارش داده‌اند، تحویل بسیاری از محصولات خودروسازان به سه فصل پایانی سال آینده، به‌ویژه زمستان موکول شده است.

به گزارش تجارت نیوز، در حالی مشتریان ایران خودرو با چنین شوکی مواجه شده‌اند که مسئولان وزارت صمت بارها به تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جاری تأکید کرده‌اند. پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت سایپا حاکی از آن است که این موعد تحویل خودروهای این کارخانه 90 روزه خواهد بود. البته برخی فرض را بر اشتباه سیستمی ایران خودرو گذاشته‌اند که احتمال بروز چنین اشتباهی بعید به نظر می‌رسد و باید این اقدام جدید آبی‌های جاده مخصوص را سیگنال جدیدی به بازار و هدایت دوباره مشتریان به معاملات آزاد بدانیم.

البته با توجه به اینکه تنها 32 هزار نفر برای خرید محصولات سایپا در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل این تعداد خودرو در بازه سه‌ماهه را نمی‌توان دستاورد خاص و بزرگی برای این شرکت به حساب آورد. از سوی مقابل اما ثبت‌نام 780 هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو باعث شده تا این شرکت انتظار دو ساله مشتریانش را حق خود بداند.

تولید 3 میلیون خودرو برای 812 هزار مشتری کافی نیست
طبق آمار منتشرشده در مجموع 812 هزار نفر برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین وزارت صمت اعلام کرد که در سال 1401 در مجموع یک میلیون و 348 هزار خودرو تولید شده است. علاوه بر این، هدف‌گذاری این وزارتخانه برای سال جاری رسیدن به تیراژ تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه است. حال آیا تولید حدود سه میلیون دستگاه خودرو برای پاسخ به نیاز 812 هزار نفر کافی نیست؟

در این بین یا اعداد مورد ادعای وزارت صمت و خودروسازان واقعی نیست و آن‌ها با عددسازی سعی در مدیریت بازار دارند و یا شرکت‌های دولتی با رفتار غیرصادقانه با مشتریان خود به دنبال کسب سودی هنگفت از آشفته‌بازار خودرو هستند.در حالی که موعد تحویل خودرو به گروهی از مشتریان ایران خودرو زمستان سال آینده اعلام شده، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در توئیتی اعلام کرد که 16 اردیبهشت دور دوم ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود.

بازارگرمی آقای سخنگو برای خودروسازان
قالیباف با اشاره به اختلاف قیمت 300 میلیون تومانی خودروی شاهین بین کارخانه و بازار، به‌نوعی برای ثبت‌نام در طرحی که دیگر نه موعد تحویل مشخصی دارد و نه قیمت نهایی محصولات مشخص است، بازارگرمی کرد.اما این بازارگرمی‌ها در توییتر و رسانه‌های نزدیک به دولت زمانی پاسخ‌گوست که خودروسازان در عمل هم رضایت مشتریان را جلب کنند.

شکاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار که از اقدامات مورد انتقاد وزارت صمت است، حالا تبدیل به یک دستاورد شده و مسئولان این وزارتخانه با اتکا به آن سعی دارند انحصار تولیدکنندگان دولتی را عمیق‌تر کنند.شاید در حال حاضر مشتریان با خرید یک خودرو یک شبه سود 300 میلیون تومان به دست آورند، اما آیا حفظ این سود تا زمستان سال آینده هم تضمین می‌شود یا اگر متقاضیان به بازار آزاد ورود کنند سود بیشتری به دست می‌آورند؟

برای بررسی این موضوع بهتر است به بررسی روند قیمت خودرو در بازه زمانی دو سال گذشته بپردازیم. فروردین 1400 پژو پارس lx در بازار آزاد 223 میلیون تومان قیمت داشت و تا اسفند 1401 تا 680 میلیون تومان پیش رفت. یعنی رشد بیش از سه برابری قیمت این محصول در این بازه زمانی. رشدی که سود حدود 460 میلیون تومانی را عاید خریداران این محصول در فروردین 1400 کرد.

اما آیا با شرایط موجود در بازار تضمینی وجود دارد که قیمت این محصول تا زمستان سال آینده رشد سه برابری را تجربه نکند؟ در حال حاضر پژو lx TU5 در بازار آزاد در محدوده 750 میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که سرعت رشد دو سال اخیر در بازار ادامه داشته باشد، بعید نیست که خریداران کنونی این خودرو در زمستان 1403 این محصول را با قیمت‌های میلیاردی بفروشند.حال انتخاب مشتریان خودروسازان دولتی سود 300 میلیون تومانی مورد اشاره سخنگوی وزارت صمت خواهد بود یا سود میلیاردی؟

۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۲۰:۳۶
اگه راست میگن سال۴۰۳ به قیمت امسال ماشین بدن (427682)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۰۱:۲۰
این یه کلاه برداری بزرگی که انجام دادن زمان ثبت نام بگن که تمامی ثبت نام کننده گان تا آخر 1402 خودرو تحویل میگیرن ولی بعد از گرفتن پول و 40 روز بگن زمستان 1403 تحویل میدن. کدام آدم عاقلی 2 ساله خودرو ثبت نام میکنه با قیمت روز. خواهش میکنم شما رسانه ها پیگیری کنید. ظلم خیلی بزرگی به مردم شده (427708)
خدا لعنتشو کنه کلاه سر مردم گذاشتن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۰۲:۱۸
خدا لعنتشون کنه کلاه سر مردم گذاشتن کسی نیست از حق مردم دفاع کنه دوماه انتظار حالا میگن سال اینده (427710)
MZ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۰۳:۰۵
خدا ازتون نگذره که هرچی می دزدین سیر نمیشین میدونم که نظرم دیده نمیشه ولی بازم میگم خدا از زمین برتون داره (427712)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۱:۰۲
مردمی که به چنین دولتی که این همه وعده دروغ داده و زده زیرش اعتماد می کنند حقشون همینه. وعده 4 میلیون مسکن، دلار 5 هزار تومانی، ریشه کنی فقر، از بین بردن رانت، کاهش تورم، اشتغال زایی و ... این دولت رو نافش رو با دروغ بستند. همون موقع انتخابات که وعده نشدنی 4 میلیون مسکن رو داد یا افزایش سرعت اینترنت و ... (427720)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۲:۴۰
ببین چطور فریب دادمون (427733)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۳:۰۳
من واسم سمندبنزینی دراومده زمستان403میگن متقاضی زیاده واسه 5محصول مگه کل محصولات ایرانخودرودرطرح چندتاس واگرخودرونداریدچرادباره 16اردیبهشت میخواین ثبت نام کنیدسودش خوبه پول ملت یکسال واصتون 900هزارنفرنفری صدملیون چندترلیون میشه سودش چقدره یکی جواب بده (427738)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۳۲
اگر بخشنامه را می‌خواندید تا دو سال آینده خودرو تحویل داده میشه. اتفاقا دلالهایی که می‌خواستند تا سه برابر قیمت پارس را بفروشند نقره داغ شدند و استفاده کنندگان واقعی می‌توانند خودرو خود را تعویض کرده تا در اولین فرصت تحویل بگیرند (427745)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۸:۰۰
اقای قالیباف زمانیکه مجری تلویزیون بود مدیران ومسولانی که مهمان برنامه بودند رو چنان بازخواست میکرد که چرا با مردم چنین میکنید و چنان میکنید ولی حالا که خودش رفته تو وزارت صمت شده لنگه همونایی که مردم و مشکلاتشون هیچ اهمیتی براشون نداره و فقط به فکر سود خودروسازانه. چقد پست و مقام زود نظر ادم رو عوض میکنه (427747)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۰:۱۹
باید هزینه بی عرضه گی شما از جیب مردم هزینه بشه.حیف از این ثروتی که دست بی عرضه هاست .با سعی و خطا دارین عمر ما رو حرام میکنین. (427751)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۲:۴۱
تحویل خودرو در زمستان ۱۴۰۳ واقعا توهین به مشتری نیست؟ مردم به هزار دلخوشی ثبت نام کردن و به امید وعده آقایان که گفتن همه خودروها رو نهایتا یکساله تحویل میدن طلا و پس انداز و حتی برخی ماشین زیر پاشونو فروختن و پول رو به سود سازمان حمایت از مصرف کنندگان مسدود کردن و حالا مواجه شدن با تحویل زمستان ۱۴۰۳ ، این ظلم نیست؟ این توهین به شعور و شخصیت مردم نیست؟ (427759)
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۲:۴۳
یه مشت دزد سر گردنه با تولید لگن های بی کیفیت بصورت قطره چکانی فقط با اعصاب مردم بازی کردن و مثل همیشه مردم فریب دادن من خودم زمستان ۴۰۳ شدم هر کی دیدم پاییز زمستان ۴۰۳ بود گناه ما چی بود که تو ایران به دنیا امدیم (427760)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۰۷:۴۶
با توجه به آمار تولید بیش از ۱۰ هزار دستکاه خودروی دنا در هر ماه در سال گذشته و قول افزایش تولید
تحویل زمستان ۴۰۳ یعنی چی؟؟؟
تا دوسال آینده بیش از ۲۵۰ هزار خودروی دنا تولید میشود
آمار تقاضای دنا منتشر شود؟؟؟
تا ببینیم چقدر تقاضا وجود دارد
و یا خودروساز روی افزایش قیمت تحویل محصولات در ۴۰۳ حساب کرده (427775)
سيف اله بیگدلی
United States
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۰۸:۲۴
واقعا خجالت نمیکشید این همه دروغ تحویل مزدم میدین من افتادم زمستان سال۱۴۰۳ (427777)
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۰۸:۳۲
دولتها ازخیلی وقت مردم به بازی گرفتن وبه مردم دروغ میگن تنهاچیزی که ازدولتهانمیشه انتظارداشت صداقت وحرف راست هست (427778)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۲:۲۰
توکل ب خدا (427802)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۹:۴۵
اقا چرا هیچ خبری از دو مدل پژو پارس سفارشی و ال ایکس نیست چرا هیچ بخشنامه ای و لیست نوبتی منتشر نکردن لطفا پیکیری کنید نوبت مون هم تابستان 402 خورده
اخه تکلیف ما چیست (427831)
علا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۰۰:۲۹
همش کلک هست (427843)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها