به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۳۹۸۷۶۵

رابطه بین مصرف لبنیات و بیماری قلبی چیست؟

رابطه بین مصرف لبنیات و بیماری قلبی چیست؟
گروه علمی: محققان، رابطه بین چربی لبنیات و خطر بیماری قلبی را روی بیش از 43 هزار مرد و 87 هزار زن مورد مطالعه قرار دادند.اطلاعات بدست آمده طی چندین دهه به محققان اجازه داد تا افرادی که وارد مطالعه می شوند را از نظر عوامل مخدوشگر مطالعه مانند: مصرف سیگار، فعالیت بدنی بسیار کم و سایر عوامل اثرگذار بر ابتلا به بیماری قلبی بررسی کنند و آنها را از مطالعه کنار بگذارند.
 
 شیر پرچرب، ماست، کره، پنیر و خامه ( در مقایسه با رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده و قند است ) خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش نمی دهند. لازم به ذکر است که این محصولات لبنی خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش نمی دهند.اما عاملی که خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق را تحریک می کند، جایگزین کردن چربی است. وقتی چربی لبنیات با همان کالری چربی گیاهی یا چربی غیراشباع جایگزین می شود، خطر بیماری قلبی به ترتیب به میزان 10 تا 24 درصد کاهش می یابد.

به علاوه جایگزین کردن همان مقدار کالری چربی لبنیات با کربوهیدرات های سالم در غلات با کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق ارتباط دارد. جایگزین کردن چربی لبنیات با سایر چربی های حیوانی مثل گوشت قرمز، خطر ابتلا به بیماری قلب-عروق را تا 6 درصد افزایش می دهد.

این نتایج نشان می دهد که چربی لبنیات، چربی مطلوبی در رژیم غذایی ما نیست. اگرچه از خوردن لبنیات پرچربی مثل پنیر لذت می بریم اما یک رژیم غذایی سالم باید برپایه یک رژیم گیاهی با کمترین چربی اشباع باشد. به گفته فرانک هو، نویسنده اصلی مقاله مذکور، این نتایج نشان می دهد که چربی های غیراشباع موجود در روغن های گیاهی، مغزها، دانه ها، آووکادو و ماهی های روغنی جزو چربی های سالم بوده و باید آنها را به رژیم غذایی اضافه کرد چون این خوراکی ها حافظ و ضامن سلامت قلب هستند.
مرجع : بهداشت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها