به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۹۸۹۳۷
پای سرکوب آماری در میان است؟

فروردین تمام شد، آمار تورم اسفند منتشر نشد!

فروردین تمام شد، آمار تورم اسفند منتشر نشد!
گروه اقتصادی: فروردین‌ماه هم تمام شد اما مرکز آمار ایران همچنان گزارش تورم مربوط به اسفند سال گذشته را منتشر نکرده است. این در حالی است که مرکز آمار مدت‌هاست روز اول هر ماه، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه قبل را منتشر می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز، مرکز آمار ایران با انتشار متنی در وبسایت رسمی خود، علت منتشر نشدن گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسفندماه سال 1401 را تغییر سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ اعلام کرده است.با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی، به‌روزرسانی‌های پنج‌ساله سال پایه به‌منظور تغییر وزن هزینه‌های محاسبه شاخص را برای انتشار آمار تورم ضروری می‌دانند اما به این موضوع نیز تاکید می‌کنند که تاکنون، زمان کافی برای این به‌روزرسانی وجود داشته و طولانی شدن این روند می‌تواند شبهاتی را ایجاد کند.
 
وضعیت تورم در آخرین آمارها چگونه بود؟
انتشار آمار تورم توسط مرکز آمار، درست در زمانی با تاخیر مواجه شده است که آخرین گزارش منتشر شده توسط این مرکز شامل اعداد و ارقام نگران‌کننده‌ای بود. به طوری که بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه در بهمن 1401 به 47.7 درصد رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در این زمان معادل 53.4 درصد ثبت شد.همچنین بررسی محاسبات بانک مرکزی از تورم اسفندماه نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در حالی به 46.5 درصد رسیده که این رقم از بهمن‌ماه سال 1400 به این سو بی‌سابقه بوده است. همچنین نرخ تورم ماهانه نیز در آخرین ماه سال 1401 به 6.6 درصد افزایش یافت.
 
تغییر سال پایه یا سرکوب آماری؟
نگاهی به این آمار و ارقام، گمانه‌زنی‌هایی را به‌وجود آورده که علت منتشر نشدن تورم اسفندماه توسط مرکز آمار، به تاخیر انداختن انتشار اخباری ناخوشایند است. چرا که مقایسه آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر، اعداد اعلام شده برای تورم از سوی مرکز آمار، همواره بیشتر از بانک مرکزی بوده است و اصلا دور از انتظار نیست که آمار تورم اسفندماه مرکز آمار، حاوی ارقام شوکه‌کننده‌ای باشد.

این احتمال زمانی تقویت می‌شود که بدانیم معمولا تورم در اسفندماه و به دلیل نزدیک شدن به نوروز و خریدهای نوروزی، با رشد بیشتری همراه می‌شود.حال باید منتظر انتشار آمار تورم مرکز آمار ماند و دید که اوضاع قیمت‌ها در اسفندماه چگونه بوده و گمانه‌زنی‌های پیرامون این موضوع حقیقت دارند یا نه.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها