به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۹۸۹۶۱

افتتاح سفارت اسرائیل در ۲۵ کیلومتری مرز ایران

افتتاح سفارت اسرائیل در ۲۵ کیلومتری مرز ایران
گروه سیاسی: الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نزدیک‌ترین سفارت این کشور به مرز ایران را در عشق آباد ترکمنستان افتتاح كرد.
 الی کوهن نخستین وزیر خارجه اسرائیل است که در  ۳۰ سال اخیر از ترکمنستان بازدید می‌کند.آخرین بار شیمون پرز در سال ۱۹۹۴ که در آن دوره وزیر خارجه اسرائیل بود به ترکمنستان سفر کرده بود.
افتتاح سفارت اسرائیل در عشق‌آباد آن هم در اوج تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل به معنای کاهش نفوذ ایران در آسیای میانه است. پیش از این ترکمنستان به دلیل حساسیت مقام‌های ایرانی اجازه نداده بود که سفارت اسرائیل رسما و علنا در این کشور افتتاح شود.
اسرائیل در نخستین قدم برای برقراری مناسبات خود با ترکمنستان سفیر تعیین کرده است و جمهوری اسلامی در آن‌زمان واکنش تندی به آن نشان نداد.
شرکت‌های اسرائیلی وارد بازار ترکمنستان شدند و تا کنون توانستند جای پای خود را محکم کنند. شرکت "مرهاو" بازسازی و نوسازی پالایشگاه "تركمن‌باشی" را با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و۵۰۰ میلیون دلار انجام داده است.
 عشق‌آباد، در ۲۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد. بزرگ‌ترین شهر مرزی ایران در خراسان شمالی شیروان است که با مرز ترکمنستان فاصله‌ چندانی ندارد.تایمز اسرائیل در گزارش خود از سفر کوهن به عشق‌آباد به این موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد این سفارتخانه "نزدیک‌ترین سفارتخانه اسرائیل به خاک دشمن اصلی خود، یعنی ایران، خواهد بود."مقامات جمهوری اسلامی تا کنون رسما واکنشی به افتتاح سفارت اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود نشان نداده‌اند.ترکمنستان به دلیل همجواری با ایران و داشتن مرزهای طولانی زمینی و آبی با ایران در مرکز توجه سیاست خارجی اسرائیل قرارگرفته است.آشیرقلی بایری کارشناس مقیم عشق‌آباد پیشتر  گفته بود که مرزهای ترکمنستان و ایران یکی از امن‌ترین مرزهاست و ترکمنستان در مناقشات ایران و اسرائیل سیاست "بی‌طرفی و مستقل" خود را ادامه خواهد داد و تاسیس سفارت اسرائیل در عشق‌آباد تاثیر منفی بر مناسبات راهبردی ایران و ترکمنستان نخواهد داشت.
ترکمنستان و ایران ظرف‌ سال‌های گذشته توانستند با احداث دو خط راه آهن و خط لوله گازی و اجرای پروژه‌ کلان "سد دوستی" مناسبات راهبردی خود را پایه‌ریزی کنند.
اسرائیل هم اکنون علاوه بر ترکمنستان، با دیگر همسایگان ایران یعنی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه هم روابط رسمی و در پایتخت آن‌ها سفارت دارد. اسرائیل همچنین در جنوب خلیج فارس، با دو کشور امارات و بحرین رابطه رسمی و سفارتخانه و با ۲ کشور عمان و قطر، رابطه غیررسمی دارد.
برچسب ها: اسرائیل

۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۵:۲۶
اگر بمب اتم داشتیم چنین تحقیر نمی شدیم ما باید بمب اتم بسازیم مرگ یکبار شیون هم یکبار اگر بمب اتم بسازیم تا بتوانیم از غرب امتیاز بگیریم و با بهره گیری از بمب اتم قدرت چانه زنی مان را بالا ببریم بمب اتم برای زدن نیست بلکه برای قدرت نمایی و امتیاز گرفتن است الآن نزدیک به بیست سال است که درگیر اتمیم باید بمب اتم بسازیم
مرگ یکبار شیون هم
(می دانم که نظرم را منتشر نمی کنید به احتمال زیاد. ، اما از شما روشنفکرها می خواهم بگذارید بمب اتم بسازیم تا نشویم چوب دو سر سوخته هم تحریم شویم و هم به چیزی نر (427812)
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۰۲:۲۲
چرا به نظرات مخالفان احترام نمی گذارید و منتشر نمی کنید (427846)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها