به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۳۹۹۱۳۵
بررسی گزینه‌های جایگزین وزیر صمت

فاطمی‌امین بدون برگ برنده به جلسه استیصاح می‌رود

فاطمی‌امین بدون برگ برنده به جلسه استیصاح می‌رود
گروه اقتصادی:کمتر از9  روز دیگر رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، برای پاسخ‌گویی به نمایندگان باید در جلسه استیضاح خود حاضر شود. این برای بار دوم است که وزیر محبوب ابراهیم رئیسی استیضاح می‌شود و بر خلاف گذشته این بار وزیر صمت برگ برنده‌ای در دست ندارد و از حالا نام گزینه‌های احتمالی جانشینی او به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز، 27 فروردین‌ماه سال جاری، بنا به درخواست برخی از نمایندگان مجلس، موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس موردبررسی قرار گرفت و در نهایت با 40 رای اعلام وصول شد. حالا وزیر صمت باید دهم اردیبهشت‌ماه برای دفاع از عملکرد خود در صحن مجلس حاضر شود.امروز نیر محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس دولت، اعلام کرد که این جلسه روز دهم اردیبهشت در مجلس برگزار می‌شود و علت اصلی استیضاح به شرایط بازار خودرو مربوط می‌شود.

به‌رغم اینکه دولت قصد دارد علت استیصاح را محدود به یک بازار کند، اما نمایندگان علل مختلفی را برای برکناری فاطمی‌امین برمی‌شمارند. عملکرد ضعیف وزارت صمت بازار خودرو، بازار لوازم خانگی، فولاد، مس، تنظیم بازار و … ازجمله این عوامل است.پیش از جدی شدن استیضاح وزیر صمت، این احتمال داده می‌شد که دولت اقدام به برکناری او کند. اما فاطمی‌امین به زمزمه‌های برکناری خود واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران در مورد اینکه آیا برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر وی صحت دارد یا خیر، گفت: «قرار بود شوخی نکنید.».

این گمانه‌زنی بعد از برکناری سه تن از مدیران اجرایی دولت (رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و مدیر صندوق نوآوری و شکوفایی) بیشتر قوت گرفت؛ اما بعد از اینکه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به تغییر وزیر صمت اعلام کرد که دولت قصد جابه‌جایی فاطمی‌امین را ندارد، زمزمه این گمانه‌زنی‌ها تا حدودی کمرنگ‌تر شد.

چه کسی جایگزین فاطمی‌امین می‌شود؟
اما بعد از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جایگزینی او بالا گرفت. در این بین از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، به عنوان گزینه اصلی نام برده می‌شود.مهدی غضنفری، وزیر صمت دولت احمدی‌نژاد، نیر بعد از پیمان‌پاک بیشترین شانس را برای ورود به ساختمان خیابان سمیه دارد.

در استیضاح اول وزیر صمت که در نهایت با رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به تصدی وزارتخانه بازگشت، از منوچهر منطقی، احمد قلعه‌بانی و جواد نجم‌الدین به عنوان گزینه‌های احتمالی یاد می‌شد که به نظر می‌رسد این اسامی جزو گزینه‌های پررنگ در این دوره نباشند.

با این حال به نظر می‌رسد برخلاف استیضاح قبلی که شرایط نابه‌سامان کشور برگ برنده فاطمی‌امین شد، این بار این شرایط هم به کمک او نیاید و وزیر صمت بدون برگ برنده پشت تریبون مجلس برود.با این حال گزینه‌های احتمالی هم نشان می‌دهد که دولت و مجلس عزمی در تغییر سیستم و رویه موجود ندارند. گویی در این دولت فقط نام‌ها هستند که می‌آیند و البته پس از برکناری هم لزوما از دولت خارج نمی‌شوند. مانند آنچه در ماجرای برکناری حجت‌الله عبدالملکی اتفاق افتاد.

اکنون نیز حتی اگر استیضاح منجر به برکناری فاطمی‌امین شود، بعید است که رئیسی یار قدیمی خود را به‌کل از دولت کنار بگذارد. با این حال مهم‌ترین گزینه جایگزینی، معاون اوست. آیا می‌توان انتظار داشت معاون وزیری که در مدیریت بازارها ناتوان بود، به بهبود روند بازار و صنایع کمک کند و یا حتی تغییری در رویه موجود ایجاد کند؟

آخرین تلاش‌های وزیر صمت برای ماندن
در حالی وزیر صمت باید دهم اردیبهشت در صحن مجلس حاضر شود که بار دیگر لابی‌ها شدت گرفته و از روز چهارشنبه برخی از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و صنعتی با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از استیضاح وزیر صمت ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد، فاطمی‌امین به دنبال آخرین تلاش‌های خود برای باقی ماندن در کابینه دولت سیزدهم است.
فاطمی‌امین که خود را در یک قدمی استیضاح می‌بیند، با پیش کشیدن طرح واردات خودروهای دست دوم و تصویب آن در هیات دولت به دنبال راه فرار از استیضاح است.حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر صمت می‌تواند با وعده واردات خودروهای دست دوم و دست به دامن شدن اتحادیه‌ها همچنان بر صندلی وزارت صمت تکیه بزند یا خیر.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها