به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۹۹۱۶۰

طوطی ها چگونه قادر به تکرار کلمات هستند؟

طوطی ها چگونه قادر به تکرار کلمات هستند؟
گروه علمی: وقتی صحبت از حیوانات سخنگو می شود، اولین گزینه ای که به ذهن ها خطور می کند طوطی است ولی سوال این است که این پرنده که ساختار بدنی متفاوتی با انسان داشته و حتی فاقد لب بوده و از نوک استفاده می کند، چگونه قادر به کلمات و جملاتی مشابه انسان است؟

به گزارش سیناپرس، در طبیعت طوطی ‌ها در گله‌ و به صورت اجتماعی زندگی کرده و یاد می‌ گیرند که عبارات و به اصطلاح حرف های گله ‌شان را تقلید کنند تا بدانند چه کسی به گله آن ها تعلق دارد و کدام طوطی برای آن ها بیگانه است.

تصویربرداری های علمی و پزشکی نشان می ‌دهد: مغز طوطی‌ ها ساختار متفاوتی با پرندگان آوازخوان دیگر دارد و این مساله می ‌تواند به توضیح این که چرا طوطی ها در یادگیری صوتی و ادای کلمات مختلف مانند انسان بسیار خوب هستند، کمک کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که در شرایط اسارت که این پرنده به تنهایی در قفس زندگی می کند، تنها صدایی که شنیده و به ان دسترسی دارد، گفتار انسان است.بنابراین این پرندهای با هوش به طور طبیعی یاد می‌ گیرند که به جای صدای هم نوعان خود  از  صدای انسان ها  تقلید کنند.به گزارش سیناپرس، البته باید توجه داشت در انسان، تغییر شکل دهان به شکل دهی صدا به گفتار کمک می کند در حالی که طوطی ها فاقد لب هایی هستند که به تغییر شکل دهان ان ها در حین حرف زدن کمک ند.

علی رغم این موضوع برخی از نژادهای طوطی مانند طوطی خاکستری آفریقایی، آن قدر قانع کننده صحبت می کنند که می تواند از پشت تلفن یک فرد شنوده را فریب دهد که مخاطب وی یک انسان است.  این که طوطی ها بدون داشتن لب و تارهای صوتی مشابه انسان صحبت می کنند،  نشان دهنده قابلیت منحصر به فرد ان ها است.

 حنجره طوطی ها  یک ساختار توخالی و Y شکل منحصر به فرد در بین سایر پرندگان است که بین پایه نای و ریه های این جانور قرار دارد. در حقیقت طوطی ها با تکیه بر این حنجره خاص می توانند مانند انسان صحبت کنند.

از منظر علمی همانطور که پرنده نفس می کشد، هوا از طریق حنجره وی عبور کرده و لرزش تارهای موجود در آن، صدا ایجاد می کند. شکل این صدا به شدت توسط یک سری ماهیچه ها و حلقه های استخوانی نرم در قسمت بیرونی حنجره کنترل می شود. این توانمندی به طوطی ‌ها امکان می ‌دهد کلماتی مشابه انسان را تقلید کنند.
برچسب ها: طوطی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها