به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۳۹۹۲۰۸

۳دقیقه مدیتیشن تنفس استرس را از بین می‌برد

۳دقیقه مدیتیشن تنفس استرس را از بین می‌برد
گروه علمی: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش اضطراب این است که به سادگی توجه را روی نفس خود متمرکز کنید. بلافاصله متوجه احساس آرامش خواهید شد که می‌تواند در طول زمان به محافظت از سلامت جسمی و روانی شما کمک کند.به گزارش فرارو، دکتر رونالد دی سیگل، استادیار بالینی روان‌شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: بسیاری از مردم تمرین‌های ذهن‌آگاهی را انجام می‌دهند، اما در مواقع تنش‌زا به هیچ عنوان قادر نیستند خود را کنترل کنند در نتیجه دچار احساس ناخوشایندی می‌شوند.
 
فرآیند به ظاهر ساده‌ای مثل نفس کشیدن که شاید اکثریت مردم از فواید تمرینی آن آگاه نیستند، می‌تواند اثرات بالقوه‌ای برای سلامت بدن و همچنین کاهش اضطراب داشته باشد. زمانی که ما در ترافیک به سر می‌بریم و یا در مطب منتظر پزشک هستیم، با یک تمرین کوتاه تنفس می‌توانیم احساس خوشایندی را تجربه کنیم.

قطعا همه ما لحظاتی در زندگی داشتیم که شاید خیلی عصبی بودیم و یکی از اطرافیان سریع به ما تذکر داده که چند نفس عمیق بکشیم تا حالمان بهتر شود. در حالتی که شاید ضربان قلب ما تند بزند و فشار خون افزایش یابد، یادگیری اینکه چگونه نفس خود را فقط به مدت ۲ الی ۳ دقیقه تنظیم کنیم، میتواند کمک شایانی به آرامشمان کند.فقط با تمرکز روی دم و بازدم می‌توانید این مدتیشن را انجام دهید و نیازی به مت یوگا و یا لباس خاصی هم ندارد، بلکه در هر جایی که باشید به راحتی تمرین تنفسی را تکرار کنید.

فرآیند مدیتیشن تنفسی چگونه است؟
برای این کار فقط باید در مکانی با حداقل حواس پرتی، موقعیتی راحت پیدا کنید. می‌توانید بنشینید، بایستید یا راه بروید، هرکدام که ترجیح می‌دهید. اکثریت افراد وضعیت نشسته را بهترین حالت برای این نوع تمرکز می‌دانند.

برای انجام مدیتیشن نفس باید دو مورد زیر را انجام دهید:
۱. تمرکز پایدار برای ذهن ایجاد کنید مانند تکرار یک صدا، کلمه، عبارت و یا حرکت.
۲. اجازه دهید افکار روزمره بیایند و بروند در حالی که شما روی تنفس خود تمرکز می‌کنید.
نگران افکاری که در طول چند دقیقه‌ای که مدیتیشن تنفس را انجام می‌دهید، ممکن است وارد ذهن شود، نباشید چرا که امری کاملا طبیعی است.
اگر زنجیره‌ای از افکار توجه شما را به خود جلب کرد و هوشیاری خود را از نفس از دست دادید، به آرامی توجه خود را به تنفس بازگردانید و دوباره تمرکز کنید.
بعد از انجام این تمرین تنفسی به وضوح متوجه کاهش ضربان قلب خود می‌شوید، در نتیجه استرستان تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
 
برچسب ها: مدیتیشن استرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها