به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۹۹۳۴۴

کفگیر بنزین به ته دیگ خورده است

کفگیر بنزین به ته دیگ خورده است
گروه اقتصادی: مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.به گزارش ایلنا، حسین آقایان  درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند.  اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالاها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد. 

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد 5 هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ 10 هزار تومان هم کم باشد.
آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودروهای اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودروها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودروها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی 1.5 لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.
برچسب ها: بنزین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها