به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۹۹۳۴۹

کسی پاسخگوی مردم و مشکلات نیست

کسی پاسخگوی مردم و مشکلات نیست
گروه سیاسی:یک فعال سیاسی گفت: برای جذب مشارکت مردم در انتخابات، مجلس باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و قانون انتخابات اصلاح و شورا‌های موازی حذف و شده و شورای نگهبان تغییر رویه بدهد.
محسن رهامی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا در سال جاری اظهار کرد: برای برگزاری انتخاباتی که در گردش نخبگان سیاسی موثر باشد باید قانون انتخابات اصلاح شود. کشور‌هایی که دموکراسی نهادینه شده دارند، انتخابات را حزبی برگزار می‌کنند  و احزاب مسئولیت اصلی در معرفی نامزد‌های انتخابات و تبلیغات را دارند. مسئولیت تحقق برنامه‌های وعده داده شده هم با احزاب بوده و مردم می‌توانند بر عملکرد احزاب نظارت داشته باشند. وقتی انتخابات حزبی نباشد، هیچ تشکیلات رسمی مسئولیت معرفی نامزد‌ها و ودعده‌های  داده شده  را نمی‌پذیرد و با تغییر مجلس هیچ تغییری در شدرایط کشور و مشکلات مردم ایجاد نمی‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل وجود  شورا‌های موازی، مجلس جایگاه اصلی خود در قانون‌گذاری را ندارد؛ زیرا این شورا‌ها به جای مجلس قانونگذاری می‌کنند در حالی‌که براساس قانون اساسی، قانونگذاری حق مجلس بوده و قابل واگذاری هم نیست، اما شورا‌هایی در کنار مجلس در حال قانونگذاری هستند. اگر به دنبال جذب مشارکت در انتخابات هستیم جایگاه قانونگذاری باید به مجلس بازگردد و این شورا‌های موازی که در طول زمان هر کدام به دلیلی تشکیل شده‌اند، به تدریج منحل شوند.
این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش شورای نگهبان در برگزاری انتخابات مشارکتی تصریح کرد: شورای نگهبان با تفسیر‌های مختلف از نظارت، عملا انتخابات را دو مرحله‌ای کرده و در مرحله اول نامزد‌ها را خودش غربال می‌کند. شورای نگهبان باید مانع حضور افرادی در انتخابات شود که سوء‌سابقه یا محکومیت دارند، اما ۹۰-۸۰ دردصد افرادی که ردصلاحیت می‌شوند حتی نمی‌دانند به چه دلیلی رد صلاحیت شده‌اند. به نظر من این روند باید اصلاح شود. از سویی ترکیب شورای نگهبان نباید یکدست باشد بلکه در بین آن‌ها هم باید از گرایش‌های سیاسی مختلف حضور داشته باشند.
رهامی همچنین درباره نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در جذب مشارکت در انتخابات، گفت: از زمان مشروطه و شکل‌گیری پارلمان در ایران، اجازه میدان‌داری به احزاب داده نشد. بعد از انقلاب اسلامی هم قرار بود احزاب وارد میدان شوند و حزب جمهوری اسلامی هم با همین هدف تاسیس شد، اما هرچه قدر پیش رفتیم چنین هدفی محقق نشد و احزاب نتوانستند در اداره کشور نقش ایفا کنند. به نظر من احزاب در حال حاضر باید در قالب جبهه فعالیت کنند. می‌شود کار را از جایی شروع کرد و به تدریج با برگزاری انتخابات حزبی، به احزاب نقش داد و از آن‌ها مطالبه داشت.
وی معتقد است: الان، چون نهاد و شورا در کشور زیاد است، کسی پاسخگوی مردم و مشکلات نیست. الان مردم می‌گویند مجلس چه نقشی دارد و چه مشکلی را حل کرده است؟ برای این‌که این ذهنیت مردم اصلاح شود و مجلس به جایگاه خود بازگردد باید با اصلاح قانون انتخابات، به احزاب در اداره کشور نقش داد.
برچسب ها: انتخابات

۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۶:۱۱
دقیقا کسی پاسخگو به سوالات مردم نیست (427977)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها