به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۳۹۹۳۶۱

عوارض باورنکردنی کم خونی در جوانان

عوارض باورنکردنی کم خونی در جوانان
گروه سلامت: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش ظرفیت یادگیری و تمرکز حواس، خستگی زودرس ، ضعف و سرگیجه، کاهش توان کاری و مقاومت بدن از مهم ترین عوارض کم خونی و فقرآهن در نوجوانان و جوانان است.

احمد قاسمیدر حاشیه آغاز طرح مکمل یاری آهن و مگا دوز ویتامین دی برای دانش آموزان پایه متوسطه اول و دوم اظهار کرد: آهن به عنوان یکی از مهم ترین ریز مغذی ها که بدن فرد به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی به آن نیازمند است و کمبود آن در باعث بروز کم خونی می شود.
 
قاسمی با بیان اینکه عوارض کم خونی به تدریج در بدن فرد ایجاد می شود افزود: کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش ظرفیت یادگیری و تمرکز حواس، خستگی زودرس ، ضعف و سرگیجه، کاهش توان کاری و مقاومت بدن از مهم ترین عوارض کم خونی در نوجوانان و جوانان است.
 
قاسمی با بیان اینکه زنان باردار، کودکان خردسال و نوجوانان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن است، گفت: استفاده از موادغذایی آهن دار (نظیر جگر، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، عدس و لوبیا)، عدم نوشیدن چای یک ساعت قبل از مصرف غذا و یک تا دو ساعت بعد از آن، مصرف سبزی همراه با غذا می‌تواند به افزایش ذخیره آهن بدن کمک کند.
وی با اشاره به نقش مهم ویتامین دی در جذب کلسیم در بدن افزود: ویتامین دی به طور طبیعی از نور آفتاب جذب شده و نقش اساسی در رشد و استحکام دندان و استخوان ها دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان جم از توزیع قرص آهن و مکمل مگادوز ویتامین دی برای دانش آموزان پایه متوسطه اول و دوم شهرستان جم خبر داد و افزود: قرص آهن برای دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم توزیع شده که به مدت ۱۶ هفته و هر هفته یک عدد قرص آهن ۶۰ میلی گرم مصرف می کنند.

قاسمی تصریح کرد: مکمل ویتامین دی نیز برای دانش آموزان پسر و دختر متوسطه اول و دوم توزیع می شود که به مدت ۹ ماه و ماهانه یک عدد قرص مگادوز ۵۰ هزار مصرف می کنند.وی با تاکید بر اینکه مصرف قرص آهن با معده خالی باعث جذب بیشتر آن می شود افزود: در صورت بروز اختلال گوارشی (درد معده، تهوع، استفراغ و یبوست) که در درصد کمی از افراد رخ می دهد، توصیه می‌شود بعد از غذا قرص آهن مصرف شود.
برچسب ها: کم خونی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها