به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۳۹۹۴۱۵

خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز منفی ماند

خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز منفی ماند
گروه اقتصادی: در نهایت خالص عملکرد بانک مرکزی در این هفته برابر با منفی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و ماهیتی انقباضی داشته است.به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت بازار باز در هفته‌های نخست سال جاری هم چنان در رکودرزمستان سال قبل خود به سر می‌برد. در این بازار که بانک مرکزی با تزریق پول در بانک‌ها سعی در مدیریت نقدینگی بانک‌ها دارد تزریق هفتگی پول را در مرز ۸۰ همت ثابت نگه داشته و تغییری نداده است. این موضوع موجب شده تاخالق عملکرد بانک‌ها در این بازار در هر هفته منفی باشد. شاخصی که به اعتقاد برخی از مهم‌ترین متغیر‌های بازار باز در هر هفته به شمار می‌رود.

تزریق ۸۰ همتی در ۴ هفته
در هفته منتهی به ۲۳ فروردین ماه سال جاری تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز برابر با ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و برای چهارمین هفته متوالی ثابت مانده است. این در حالی است که با توجه به عملیات انجام شده در هفته قبل خود حدودا ۸۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بانک‌ها جمع آوری شده است.

در نهایت خالص عملکرد بانک مرکزی در این هفته برابر با منفی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و ماهیتی انقباضی داشته است. این هفتمین هفته‌ای است که طی مراجل برگزار شده در بازار باز عملکرد بانک مرکزی انقباضی است. با این حال روند آمار‌ها نشان از مسیر نزولی در قبض پول دربازار باز داشته است. در صورت رشد دوباره تزریق پول این شاخص صعودی شده و به معنای تزریق بیشتر نقدینگی در نظام بانکی خواهد بود. بسیاری این موضوع را امری آسیب زا برای وضعیت تورمی کشور می‌دانند.
برچسب ها: بانک مرکزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها