به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۹۹۸۱۵

تابستان امسال گرم‌تر از سال‌های قبل می‌شود

تابستان امسال گرم‌تر از سال‌های قبل می‌شود
گروه جامعه: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با پیش‌بینی تابستان گرم‌تر از سال گذشته گفت: در استان‌های شمالی و نیمه شرقی کشور وضعیت بارندگی‌ها نامناسب است و حتی بارندگی‌های نسبتا نرمال روز‌های باقی‌مانده سال آبی جاری نیز نمی‌تواند کمبود بارش‌ها را جبران کند.

احد وظیفه درباره شرایط بارندگی‌ها در اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: بر اساس آمار و داده‌ها برای اردیبهشت‌ماه بارندگی‌هایی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. اردیبهشت‌ماه مهم‌ترین بازه زمانی در فصل بهار برای دریافت بارندگی‌های کشور است و اهمیت بسیار زیادی دارد. با ورود به خردادماه بارندگی‌ها تقریبا در نیمه‌جنوبی به پایان می‌رسد و بارش‌ها تنها در نیمه‌شمالی کشور ادامه خواهد داشت، هرچند که به‌طور طبیعی نیز این بارندگی‌ها در اردیبهشت‌ماه کم می‌شود. به‌طور مثال در فروردین به‌طور معمول ۳۵ میلیمتر در کشور بارندگی ثبت می‌شود این در حالیست در اردیبهشت‌ماه حدود ۲۰ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کنیم و بارش‌های فروردین تقریبا دو برابر اردیبهشت است.

وی با تاکید بر اینکه فروردین‌ماه بسیار کم‌بارش بود، اظهارکرد: دو هفته اول اردیبهشت می‌تواند از نظر بارندگی‌ها شرایط بهتری نسبت به دو هفته دوم داشته باشد، اما می‌توانیم انتظار بارندگی در حد نرمال یا اندکی کمتر از نرمال را در ماه جاری داشته باشم. نکته مهم این است که طی سال آبی جاری استان‌هایی همچون تهران، خراسان رضوی، قزوین، سمنان، استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، تا حدودی آذربایجان شرقی و اردبیل بارندگی‌هایی به‌شدت کم‌تر از حد نرمال را تجربه کرده‌اند و فرصت کمی برای دریافت بارش‌های مورد نیاز در بازه زمانی باقیمانده دارند و کم بارشی این استان‌ها در فرصت باقی مانده جبران نخواهد شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان با کم‌بارشی بسیار شدیدی طی اردیبهشت ماه مواجه خواهند بود. این کم‌بارشی‌ها بر آب پشت سدها، جریان رودخانه‌ها و بخش کشاورزی تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و خسارت‌های زیادی به همراه دارد. کم‌بارشی‌ها و کمبود آب بر کیفیت آن نیز می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بگذارد.

وی درباره بارندگی‌های فروردین‌ماه اظهارکرد: از ابتدای فروردین تاکنون به‌طور متوسط ۲۵ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم این در حالیست که طی این بازه زمانی به‌طور نرمال در بلندمدت باید ۳۸ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کردیم بنابراین حدود ۳۳ درصد بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت کاهش داشته است. متوسط بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون نیز ۱۵۸ میلیمتر بود که نسبت به بارش‌های ۱۹۹ میلیمتری بلندمدت، ۴۱ میلیمتر معادل با ۲۱ درصد کمتر شده است.

وظیفه ادامه داد: برخی استان‌ها بارش‌هایی به شدت زیر حد نرمال را تجربه کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به تهران با ۴۰ درصد، خراسان رضوی با ۵۲ درصد، کرمان با ۴۱ درصد، گلستان با ۴۷ درصد، گیلان ومازندران با ۳۷ درصد، هرمزگان با ۴۲ درصد و سیستان و بلوچستان با ۵۱ درصد کاهش بارش اشاره کرد.

وی با اشاره به مناطقی که از ابتدای سال آبی جاری بارش‌های نرمال و بیش از نرمال داشته‌اند، گفت: برخی از استان‌ها همچون ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد بارندگی‌های در حد نرمال و بیش از حد نرمال را تجربه کردند. در این بین بیشترین میزان بارندگی در استان بوشهر ثبت شده است که حدود ۳۷ درصد بیشتر از حد نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: برخی از استان‌ها همچون کرمانشاه و ایلام نیز بارندگی‌های نزدیک به حد نرمال داشتند. به طور مثال استان کرمانشاه ۳۹۶ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است که نسبت به بارش‌های ۴۲۱ میلیمتری بلندمدت تنها ۲۶ میلیمتر معادل با ۶ درصد کاهش دارد. از جمله استان‌های دیگری که بارندگی‌های نرمال داشتند می‌توان به کردستان، بخش‌های شمالی فارس، زنجان، اصفهان و لرستان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت که بخش‌های جنوب غرب، جنوب و غرب کشور وضعیت بارندگی مناسب و نرمال و حتی بیش از نرمالی داشتند، اما متاسفانه بارش‌های بخش‌های شمالی و نیمه شرقی کشور به‌شدت زیر نرمال است. بیشترین درصد کم‌بارشی را در سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی داشته‌ایم که بارندگی‌های آن‌ها بیش از ۵۰ درصد زیر نرمال بوده است.

وظیفه با اشاره به اینکه تهران با کمبود بارش ۴۱.۲ درصد زیر نرمال مواجه است، گفت: دراستان تهران، دشت‌های جنوبی استان بارش‌های مناسب‌تری نسبت به مناطق کوهستانی داشتند و کمبود بارش مناطق کوهستانی و استان‌هایی که در دامنه‌های البرز واقع شده‌اند را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره وضعیت دمای هوا در اردیبهشت‌ماه نیز اظهار کرد: دمای هوا در اردیبهشت‌ماه در حد نرمال و حتی بیش از حد نرمال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته گرم‌تر باشد.
گرمای هوا در نیمه‌جنوبی کشور شدت بیشتری دارد که موجب تبخیر بیشتر آب می‌شود و دسترسی به آب را محدودتر می‌کند بنابراین استان‌هایی همچون تهران به دلیل جمعیت زیادی که دارد، خراسان رضوی به دلیل کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت و کمبود ذخایر آبی پشت سد‌ها همچنین جمعیت بالای شهرستان‌هایی همچون مشهد و سیستان و بلوچستان به دلیل ذخایر بسیار پایین چاه نیمه‌ها در شمال استان و عدم ورود آب از افعانستان و نبود بارش مناسب از این حیث شرایط مناسبی نخواهند داشت.

وظیفه در پایان تصریح کرد: ادامه سال آبی چشم انداز مناسبی ندارد ونمی تواند این وضعیت کم‌بارشی را جبران کند پیش‌بینی می‌شود روز‌های سختی از نظر تامین آب و شرایط دمایی در انتظار باشد.
برچسب ها: گرمای هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها