به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۹۹۸۶۶

وقوع ۱۷۳ فقره آتش‌سوزی در تالاب‌های ایران

گروه جامعه: مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود ۲۲۰ تالاب در کشور و اینکه وقوع آتش سوزی در تالاب یک امر طبیعی است، تصریح کرد: از سال ۹۶ تا سال گذشته ۱۷۳ مرتبه تالاب ها دچار آتش سوزی شدند که بیشترین آتش سوزی با ۳۹ مورد مربوط به تالاب میانکاله بوده است.
وقوع ۱۷۳ فقره آتش‌سوزی در تالاب‌های ایران
یوسف یوسفی ۵ اردیبهشت در کارگروه کاهش آلودگیی هوای استان مرکزی ضمن اشاره به هفته زمین پاک با شعار " سرمایه گذاری در زمین؛ توسعه بازیافت و بهره وری سبز" اظهار کرد: پویش "مسیر سبز - ایران پاک" از استان مرکزی آغاز شده و در سطح کشور در حال اجراست. در قالب این پویش، زباله ها از سطح جاده ها جمع آوری می شود.
وی با اشاره به آتش سوزی تالاب میقان گفت: صاعقه باعث این اتفاق شد و حدود ۴۰۰ هکتار از نیزارهای تالاب در این آتش سوخت. با تلاش های بسیار، پس از ۸ ساعت آتش مهار شد.وی اضافه کرد: خوشبختانه آتش سوزی زمانی رخ داد که پرندگان در تالاب حضور نداشتند و پرندگان کنار آبزی و بومی  نیز در قسمت های خاکی تخم گذاری می کنند که این فرایند نیز معمولا از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می شود. یوسفی افزود: خسارت آتش سوزی یک میلیارد تومان برآورد شده، البته در حال ارزیابی بیشتر هستیم.علیرضا محرابیان، رئیس امور ازمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته ۴ روز پاک، ۲۲۳ روز سالم، ۱۰۲ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۳۱ روز ناسالم برای تمامی گروه ها، ۳ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک ثبت شده است.
وی ادامه داد: بیشترین میزان آلودگی در تیرماه و کمترین آن در مهرماه ثبت شده و همچنین از ابتدای امسال نیز ۳ روز ناسالم داشته ایم.محرابیان ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۷۹، ۱۱۵، ۵۰، ۳۷، ۱۰۵، ۶۳، ۴۷، ۵۳، ۵۵، ۱۶۵ و ۱۳۸ روز ناسالم ثبت شده است. وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل، روزهای ناسالم ۲۷ درصد کاهش داشته است.محرابیان در رتبه بندی شهرها در شاخص میزان آلودگی، اراک را پنجمین شهر کشور بعد از اهواز، کرج، اصفهان و تهران عنوان کرد.رضا مرادی، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی  نیز بیان کرد: بارش ها در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.
برچسب ها: آتش سوزی تالاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها