به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۰۰۳۷۳

تصویب قطعنامه علیه طالبان در شورای امنیت

تصویب قطعنامه علیه طالبان در شورای امنیت
گروه بین الملل: شورای امنیت در قطعنامه‌ای از طالبان خواست از تمام تدابیر محدودکننده‌ای که علیه زنان اعمال کرده، فورا بازگردد. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ممنوعیت اشتغال زنان در افغانستان را محکوم می‌کند، تعدادی از مسائل مربوط به مشکلات ساکنان این کشور را حذف کرده است.
 این شورا همچنین ممنوعیت فعالیت زنان افغان و همکاری‌شان با آژانس‌های سازمان ملل را محکوم کرد.
در قطعنامه‌ای که ۱۵ عضو شورای امنیت به اجماع تصویب کرده‌اند، تاکید شده است، ممنوعیت اعمال شده طالبان از اوایل آوریل بر فعالیت زنان افغان در سازمان‌های بین‌المللی «حقوق بشر و اصول انسانی را نابود می‌کند».
شورای امنیت از طالبان خواست عقب گرد سریعی از سیاست‌ها و اقداماتی داشته باشد که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند. این شورا اشاره کرد، حق آنهاست از آموزش، شغل، آزادی رفت‌وآمد و مشارکت کامل و برابر و هدفمند در زندگی عادی برخوردار باشند.
شورای امنیت از تمام کشورها و سازمان‌ها خواست از نفوذ خود استفاده کرده و این سیاست‌ها و اقدامات را به شکل فوری باطل کنند. 
در این راستا، خبرگزاری تاس به نقل از  واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گزارش داد: ما از تصمیم طالبان در ایجاد ممنوعیت برای حقوق زنان و دختران استقبال نمی‌کنیم. این ممنوعیت‌ها باید برداشته شوند.
وی افزود: دلایل واقعی برای حل نشدن موضوع عدم انسداد دارایی‌های افغانستان که متعلق به مردم این کشور است، درخواست افزایش کمک‌های بشردوستانه و احیای اقتصاد و پیامدهای منفی تحریم‌های یکجانبه به قطعنامه شورای امنیت راه به جایی نبرده است.
این دیپلمات روسی همچنین ادامه داد: این رویکرد از سوی مقام‌های غربی دیگر ما را شگفت زده نمی‌کند. این فقط نمونه‌ای دیگر از استانداردهای دوگانه آمریکا و متحدانش است آن هم وقتی درباره درگیری‌های مختلف در شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌شود.
روز پنج‌شنبه، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت ممنوعیت اشتغال زنان در افغانستان تصویب کرد.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها