به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۰۰۴۰۲
افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها در شهر‌های اطراف تهران

تورم اجاره مسکن در شهر‌های تهران فاجعه‌آمیز شد

تورم اجاره مسکن در شهر‌های تهران فاجعه‌آمیز شد
گروه اقتصادی:با آغاز فصل جابجایی‌ها مستاجران به دنبال راهی برای پیدا کردن مسکن استیجاری هستند. در حال حاضر مشکل مسکن و اجاره‌ آن برای تهرانی‌ها به مشکل اول زندگی تبدیل شده است. از آن جایی که بیش از ۵۰ درصد ساکنین این شهر مستاجر هستند، می‌توان اعلام کرد که نیمی از ساکنین تهران، درگیر این بحران بزرگ هستند.

به گزارش اقتصاد24، اما در طی چند ماه گذشته این بحران شدیدتر شده و حالا که وارد سال ۱۴۰۲ شده ایم، نگرانی از بابت آغاز فصل جابجایی افزایش پیدا کرده و مستاجران سردرگم به دنبال راهی برای پیدا کردن خانه‌ای با قیمت مناسب و به اندازه درآمدشان هستند.

در سال‌های اخیر هر بحرانی که کارشناسان برای بازار مسکن پیش بینی می‌کردند، حالا به درستی در جامعه به واقعیت رسیده است. هشدار دیروز آنان در خصوص روند افزایش اجاره بها امروز به ویژه در تهران به گونه‌ای قابل مشاهده است که ترس پایتخت نشینان از گرانی خانه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

موضوع وضعیت نگران کننده اجاره بهای مسکن مختص شهر تهران نیست. بسیاری از مستاجرین تهرانی به دلیل افزایش شدید اجاره ناچار شدند به شهر‌های اطراف روی بیاورند و همین مسئله، قیمت اجاره‌ شهر‌های اطراف تهران را نیز افزایش داد، چراکه طی دو سال گذشته با افزایش غیر باور قیمت اجاره خانه، مستاجران در تهران توان ماندن در این شهر را نداشته و برای اسکان به سایر شهرستان‌های اطراف تهران روی آورند و امروز همین شهر‌های اطراف نیز به دلیل بحران اجاره مسکن دیگر جای مناسب برای اجاره نشینان تهرانی نیست.

اجاره مسکن در سایر شهر‌های پایتخت چقدر گران شده؟
کافیست سری به وبسایت‌های درج آگهی مسکن بزنید تا متوجه شوید در همین چند روز ابتدای سال جاری قیمت اجاره مسکن چقدر رشد کرده است! مثلا پیش از این، افرادی که قدرت مالی کافی برای پرداخت اجاره مسکن در تهران را نداشتند به کرج کوچ می‌کردند، اما حالا یک واحد ۸۵ متری در مهر شهر در غرب شهر کرج با مبلع ۲۷۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره عرضه شده است.

یک واحد ۷۰ متری در رودهن، ۲۲۰ میلیون تومان رهن و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره دارد. حتی شهر پیشوا ورامین نیز که پیش از این، قیمت مناسبی داشت، حالا برای اجاره‌ یک واحد ۸۰ متری باید ۱۰۰ میلیون رهن و ماهیانه ۶ تا ۷ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

همچنین یک آپارتمان ۱۰۰ متری در اسلامشهر، ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اجاره دارد.
وضعیت در دیگر شهر‌های اطراف تهران مثل پاکدشت و پرند، اندیشه و شهر‌های دیگر نیز به همین شکل است.
با توجه به اینکه کف دستمزد کارگران و کارمندان، مبلغ ۸ میلیون و ۸۲ هزار تومان تعیین شده، تعیین چنین مبالغی به عنوان اجاره برای حاشیه‌ تهران، بسیار بالاست. دیگر کمتر خانه‌ای در اطراف تهران می‌توانید پیدا کنید که خوش قیمت باشد و بتوان با دستمزد‌های کنونی، آن را به راحتی اجاره کرد.

مقصران گرانی اجاره بهای مسکن چه کسانی هستند؟
هادی سرخوش کارشناس و فعال بازار مسکن در خصوص این موضوع و روند افزایشی قیمت اجاره مسکن  اظهار کرد: تفکر افزایش اجاره مسکن همزمان با رشد تورم در سایر بازار‌های موازی طی چند سال اخیر در بین صاحب خانه‌ها همزمان با بلاتکلیفی در اقتصاد کشور ایجاد شده است و ریشه اصلی این استدلال به تشکیل فضای سرمایه گذاری در بازار‌های غیر مولد در بین آحاد مردم بازمی‌گردد.

سرخوش ادامه داد: سبقت تورم از درآمد دلیلی بر نوسان سازی قیمت اجاره در بازار ملک شده است به طوری که صاحب خانه برای جلوگیری از نابودی سرمایه خود ناگزیر به افزایش اجاره روی می‌آورد تا بتواند در میدان تورم در برابر سایر هزینه‌های جاری کم نیاورد و جبران این اقدام را از جیب مستاجر می‌پردازد.

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: البته این زنجیره فقط با مستاجران به پایان نمی‌رسد بلکه هر یک از این مستاجران که صاحب شغلی هستند برای جبران پرداختی‌های تحمیلی باید به بخش دیگری از این اجتماع مردم فشار اقتصادی وارد کنند. در واقع اصلی‌ترین مقصران چنین وضعیتی، سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی هستند.

سرخوش درباره کوچ مستاجران پایتخت به شهرهای حاشیه‌ای تهران نیز گفت: مهاجرت مستاجران تهرانی به سایر شهر‌های همجوار به همین جا ختم نمی‌شود چراکه در سال جاری شاهد افزایش قیمت اجاره در شهر‌های اطراف تهران نیز هستیم و این تورم برای بسیاری از مستاجران قابل تحمل نبوده و از قدرت مالی آن‌ها خارج است.
این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: افزایش ۴۰ درصدی قیمت اجاره ملک در شهر‌های اطراف تهران نشان می‌دهد که صاحب خانه‌ها در برابر تورم اقتصادی کوتاه نیامده و با توجه به ضعف نظارتی دولت برای حفظ سرمایه خود به مستاجران فشار می‌آورند.

۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۷:۱۲
خدا وکیلی این اجاره بها را کم‌کنید مگه ما مستاجرها آدم نیستیم (428441)
داود
Romania
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۲۳:۵۷
چشم اونهایی که از دولت حمایت میکنند روشن (428473)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۲۳:۵۸
با سلام فقظ میخوام به صاحب خانه ها ی عزیز بگم فقط یه لحظه خودتون جای ما مستاجر ها بزارین ببینید واقعا این انصافه که میخواین رو سر ما مستاجر ها کمبود تون جبران کنید ما چیکار کنیم که دست مون به هیچ جا بند نیست و هر سال باید از ترس اجاره بها روز خوش نداشته باشیم
خواهشمند هستم کمی رعایت حال مستاجر ها رو بکنید به خدا فشاری که شما تحمل میکنید از لحاظ اقتصادی و روحی به ولا قسم ما دو برابر ش و میکشیم کجا بریم و چه جای بریم با ترس زندگی کردن خدا نصیب کسی نکنه کمی مهربان تر باشیم جای دوری نمیره (428474)
یک مستاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۱۵:۲۶
با سلام
برای هر خونه. متراژ هر منطقه یه قیمت ثابت منصفانه بزارید لطفا. آخه تا کی همیشه حق با صاحبخانه باشد.
لطفا رسیدگی بفرمایید
متشکرم (428538)
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۱۴:۲۴
خوشبختانه هنوز در اطراف تهران میشه آپارتمان با قیمت مناسب اجاره کرد یا خرید. برای افرادی که میخوان با قیمت حدود ۱/۵ میلیارد خرید کنن "مسکن مهر صفادشت" جای مناسبیه. حدود یکساعت تا تهران فاصله داره.
قیمت رهن و اجاره هم خیلی مناسبه. (428831)
۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ۲۰:۴۴
۱/۵ میلیارد شد مناسب؟؟ واقعا یه کم فکر کنید. یک و نیم میلیارد تومن شد مناسب؟ (429482)
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۰۰:۵۹
توروخدا یکم انصاف داشته باشید من ی زن تنها بادوتا بچه خودمم سرطان دارم چیکارکنم خونه گیرم نمیاد اخه ازکجا ماهی ۵تومن بیارم بدم😭 (430877)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها