به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۰۰۵۴۳

مربیان خارجی استقلال «دربی‌باز» نیستند

مربیان خارجی استقلال «دربی‌باز» نیستند
گروه ورزشی:تاریخ نشان داده که سرمربیان خارجی استقلال در دربی موفق نبوده‌اند! استقلال در دربی به معنای واقعی کلمه مصداق بارز عبارت «هیاهوی بسیار برای هیچ» بود. تیمی که در دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر غیر از ناکامی برابر سپاهان و تساوی مقابل نساجی، بقیه تیم‌ها را قلع و قمع کرده بود برابر پرسپولیس حرف زیادی برای گفتن نداشت و پس از اینکه از سرخپوشان عقب افتاد، عملاً تاکتیک لازم برای جبران این گل خورده را ارائه نکرد. تیغ استقلال برنده نبود و با وجود بازیکنان خوبی که در اختیار داشت، نشان داد برای دربی از نظر تاکتیکی بخوبی مهیا نشده است.

البته این مشکل صرفاً به ریکاردو ساپینتو برنمی‌گردد چون اگر همه دوره‌های رقابت‌های لیگ برتر را ملاک قرار بدهیم استقلال هیچگاه با سرمربیان خارجی در دربی‌ها موفقیت چندانی کسب نکرده است و سرمربی پرتغالی کنونی آبی‌ها هم دقیقاً همان راهی را دنبال کرد که بقیه سکانداران خارجی این تیم رفته بودند.
 
اولین مساوی در نخستین بازی
اولین مسابقه مقابل پرسپولیس در چهارچوب رقابت‌های لیگ برتر که استقلال در آن از وجود سرمربی خارجی استفاده کرد به زمستان سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد. دیداری که به خاطر تعمیرات اساسی ورزشگاه آزادی در تبریز برگزار شد و استقلال با رولند کخ برابر پرسپولیس به تساوی یک بر یک رسید. استقلالی‌ها در آن بازی خیلی زود به گل رسیدند اما نتوانستند اندوخته خود را حفظ کنند.

حضور با ناکامی
پس از حضور ناموفق رولند کخ در استقلال این باشگاه برای بالغ بر ۱۴سال ترجیح داد با سرمربیان ایرانی کار کند اما وقتی علیرضا منصوریان در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ با آبی‌پوشان به بن‌بست رسید، زمینه برای حضور وینفرد شفر در جمع بازیکنان استقلال فراهم شد. شفر هم مانند رولند کخ آلمانی بود و در حالی که هنوز یک ماه از حضورش در ایران نمی‌گذشت، تیمش را در دربی به میدان فرستاد و با یک گل قافیه را به پرسپولیس باخت.

اولین و آخرین پیروزی
اسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق عجیبی رقم خورد که برای همیشه در تاریخ باشگاه استقلال ماندگار است. در آن ماه استقلال توانست دربی پایتخت را به سود خود تمام کند و این اولین پیروزی آبی‌پوشان برابر قرمزهای پایتخت در چهارچوب پیکارهای لیگ حرفه‌ای با هدایت یک سرمربی خارجی بود. البته در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد رکورد فوق تا امروز دست نخورده باقی بماند و وینفرد شفر تنها سرمربی خارجی استقلال باشد که طی ۲۲ دوره پیکارهای لیگ برتر توانسته است با این تیم در دربی پایتخت به پیروزی برسد. البته شفر در فصل بعد که هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بود، نتایج ضعیفی در دربی‌ها گرفت. او در مسابقه رفت برابر پرسپولیس مساوی کرد و بازی برگشت را هم که یک جدال بسیار جنجالی از آب درآمد را با یک گل به قرمزها باخت.


ناکامی مرد ایتالیایی
آندره‌آ استراماچونی هم که در اواخر نیم‌فصل اول نوزدهمین دوره پیکارهای لیگ برتر استقلال را به صدر جدول این پیکارها رسانده بود، در دربی تهران ناموفق ظاهر شد. شاگردان او شهریور ماه ۱۳۹۸ با یک گل مسابقه را به پرسپولیس واگذار کردند و در دربی برگشت هم دیگر اثری از این مربی ایتالیایی نبود تا دوباره شانس خود را محک بزند.

ساپینتو و حسرت پیروزی
ریکاردو ساپینتو نیز با وجود اینکه سرمربی محبوبی میان هواداران استقلال محسوب می‌شود، تا اینجای کار در حسرت پیروزی در دربی باقی مانده است. او جدال رفت را برابر پرسپولیس با تساوی دو بر دو تمام کرد و عصر یکشنبه هم با ارائه نمایشی نه چندان مطلوب، مغلوب سرخپوشان شد تا همچون بقیه سرمربیان خارجی استقلال کارنامه ناموفقی در دربی‌ها داشته باشد.


جبران مافات در جام حذفی؟
شاید رقابت‌های جام حذفی به گونه‌ای جلو برود که استقلال و پرسپولیس یک بار دیگر در این فصل به مصاف همدیگر بروند و این می‌تواند فرصتی برای جبران مافات باشد تا سرمربی پرتغالی کارنامه ضعیف خود برابر پرسپولیس را تصحیح کند. استقلال تا اینجای کار با سرمربیان خارجی در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای ۸ مرتبه به مصاف پرسپولیس رفته که حاصل آن چهار شکست، سه مساوی و تنها یک پیروزی بوده است. آماری که نشان می‌دهد سرمربیان فرنگی آبی‌ها مردانی دربی‌باز تلقی نمی‌شوند.
مرجع : خبرورزشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها