به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۰۰۹۹۱

مؤثرترین درمان چاقی کشف شد

مؤثرترین درمان چاقی کشف شد
گروه علمی: داروی تیرزپاتید شرکت ایلای لی‌لی که برای دیابت ساخته شده بود، حالا در کاهش وزن افراد عادی هم عملکرد بسیار درخشانی داشته است.تلاش شرکت‌های داروسازی برای تولید داروهای کاهش وزن ادامه دارد. پس از به‌شهرت‌رسیدن داروی اوزمپیک در تیک‌تاک و صدور مجوز برای داروی ویگووی در سال ۲۰۲۱، حالا شرکت ایلای لی‌لی از نتایج درخشان داروی دیابت تیرزپاتید در کاهش وزن در افراد عادی خبر داده است. این دارو درصورت دریافت مجوز، می‌تواند به مؤثرترین درمان چاقی تبدیل شود.
 
شرکت داروسازی ایلای لی‌لی به‌تازگی نتایج بررسی‌های بلندمدت داروی تیرزپاتید خود را که تحت عنوان «مونجارو» برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ساخته شده، منتشر کرده است. این شرکت می‌گوید داروی آن‌ها به افراد مبتلا به چاقی کمک کرده است تا در یک بازه زمانی 17 ماهه، به‌طور میانگین بیش از 15 کیلوگرم وزن کم کنند.

تیرزپاتید درحال‌حاضر برای کنترل دیابت نوع 2 مجوز مصرف دارد، اما اگر برای کاهش وزن در بزرگسالان تأیید شود، می‌تواند بهترین دارو برای مقابله با چاقی باشد. مطالعات قبلی روی این دارو نشان داده بودند که دوز بالاتر مونجارو می‌تواند با تزریق‌های هفته‌ای در بازه‌ای به همین اندازه، موجب افت وزن 24 کیلوگرمی شود.

مسئولان این شرکت می‌گویند با کمک یافته‌های جدید خود که البته هنوز آن‌ها را در مجله‌ای منتشر نکرده‌اند، به‌دنبال نهایی‌کردن درخواست مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا خواهند رفت. در سال‌های اخیر، بعضی از داروهای دیابت که سطح قند خون را کنترل می‌کنند، برای افت وزن نیز مؤثر شناخته شده‌اند.

در این میان، داروی اوزمپیک که توسط Novo Nordisk برای دیابت فروخته می‌شود، با ترندی در تیک‌تاک به شهرت رسید. از سوی دیگر، داروی ویگووی یا «سماگلوتید» هم با قابلیت کاهش وزن در افراد بزرگ‌تر از 12 سال تأییدیه دارد.

داروهای کاهش وزن با شبیه‌سازی عملکرد هورمون‌های روده به پایین‌آمدن وزن کمک می‌کنند. این هورمون‌ها در حالت عادی زمانی تولید می‌شوند که فرد غذا خورده است. بنابراین هورمون قند خون را پایین می‌آورد و به کاهش سرعت هضم کمک می‌کند تا فرد بیشتر احساس سیری کند. درنتیجه استفاده از این داروها می‌تواند مصرف غذا را کاهش دهد و به افت وزن منجر شود.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: درمان چاقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها