به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۴۰۱۲۱۳

چهار محور اساسی نشست دوحه برای افغانستان

زنان، تشکیل دولت فراگیر، تروریسم و مواد مخدر در افغانستان
گروه بین‌الملل: سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت که یک نشست به میزبانی دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه و سه‌شنبه در دوحه برگزار می‌شود.
چهار محور اساسی نشست دوحه برای افغانستان
به گفته استیفان دوجاریک، حقوق زنان، تشکیل دولت فراگیر، تروریسم و مواد مخدر در افغانستان، از محورهای اساسی این نشست است و دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان ویژه دولت‌هایی که در این نشست حضور دارند گفت‌و‌گو می‌کند. او افزود: «هدف از این نشست دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین‌المللی درباره چگونگی تعامل با طالبان است.» پیش از این، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، گفته بود که بحث در‌مورد به رسمیت شناختن طالبان بخشی از دستور‌ کار نشست دوحه است. آمنه محمد ابراز امیدواری کرده بود که «گام‌های ابتدایی» در زمینه به رسمیت شناختن طالبان برداشته شود.
سخنان آمنه محمد با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و در ادامه واکنش‌ها، صدها تن از شهروندان افغان در کشورهای مختلف جهان، روزهای شنبه و یکشنبه، با برگزاری تجمع‌های اعتراضی از سازمان ملل خواستند از تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان خودداری کند.
 همچنین شماری از نهاهای مدنی و سیاسی با ارسال نامه‌‌هایی به دبیرکل سازمان ملل متحد، بر افزایش فشارهای جهانی به طالبان تاکید کردند و گفتند هرگونه تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان، با واکنش گسترده مردم افغانستان مواجه خواهد شد. هرچند دبیرکل سازمان ملل از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت نکرده است، اما به‌دلیل حضور دیپلمات‌های طالبان در سفارت افغانستان در دوحه و همچنین فعالیت دفتر سیاسی این گروه در قطر، طالبان به شرکت‌کنندگان در این نشست دسترسی دارند.
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز یکشنبه در رشته توییتی از ملاقات با نمایندگان برخی کشورها که برای شرکت در نشست دوحه به این شهر سفر کرده‌اند، خبر داد. شاهین نوشت که با هیئت‌هایی از چین که در نشست دوحه حضور دارند ملاقات کرده است و درباره موضوع‌های مرتبط با این نشست صحبت کرده‌اند. جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در چند روز گذشته با برگزاری تجمع‌هایی خواهان شرکت در نشست دوحه شدند، اما از هیچ‌یک از جریان‌های مدنی و سیاسی افغانستان در این نشست دعوت نشده‌ است.
پیش از برگزاری نشست دوحه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی محدودیت‌های وضع شده علیه زنان در افغانستان را محکوم کرد و خواستار «مشارکت کامل، برابر، معنادار و امن زنان و دختران در جامعه افغانستان» شد. نشست دوحه پشت درهای بسته برگزار می‌شود و به همین دلیل تا‌کنون جزئیاتی از اینکه نمایندگان کدام کشورها در این نشست حضور دارند، در دست نیست.
 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها